Informatie gezocht

Wie kan me meer vertellen over deze twee werken

Gepost door Odorf77. 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Wie kan me meer vertellen over deze twee werken

    03 augustus 2020 20:23
    Het eerste is een geborduurd werk met bladgoud. Graag wou ik iets meer weten van kunstenaar en tijd en eventueel waarde.

    Hetzelfde met het tweede Werk. Hier staat in de linkeronderhoek londoniof
  • Re: Wie kan me meer vertellen over deze twee werken

    03 augustus 2020 21:54
    De eerste is Engels. Het is een met zijde geweven voorstelling. De scène toont Lady Godiva die naakt door de straten van Coventry rijdt. Peeping Tom verschijnt linksboven als een uithangbord.
    Deze werkjes werden geproduceerd door Thomas Stevens, uit Coventry, Engeland als een uitbreiding van de lang gevestigde zijde weefindustrie van die stad. Ze werden geproduceerd door getekende ontwerpen over te brengen naar een reeks ponskaarten - één kaart per rij weven - dus er waren duizenden kaarten nodig voor elk ontwerp. De weefgetouwen volgden de instructies op de ponskaarten keer op keer, net als de instructies in een computerprogramma. Deze opstelling was geen originele uitvinding: het beroemde Jacquard-weefgetouw dat voor het eerst ponskaarten gebruikte, dateert uit 1801.
    Stevengraphs, zoals ze werden genoemd, waren immens populair en werden gemaakt als bladwijzers, verjaardags- en kerstkaarten en als ingelijste prentje voor op de schoorsteenmantels.
    Deze staat bekend onder de titel “The Lady Godiva Procession” en werd over lange periode in de tweede helft van de 19de eeuw geproduceerd. Er zijn er dus vele van gemaakt.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2020 22:14 door mp.kunst.
  • Re: Wie kan me meer vertellen over deze twee werken

    03 augustus 2020 22:20
    De tweede is waarschijnlijk van Francesco Londonio Da Napoli maar zekerheid daarover kan ik niet geven omdat daar helaas de kwaliteit van de foto te slecht voor is.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2020 23:34 door mp.kunst.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.