Informatie gezocht

blourens

Gepost door bart10 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • blourens

    22 november 2008 14:09
    Kent iemand de schilder Blourens of B lourens? Ik heb er een schilderij van wat mijn opa in 1945 heeft gekregen van een dankbaar oorlogsslachtoffer. Waarschijnlijk komt het schilderij van een veiling omdat er een nummer achterop staat. Het is een Nederlands boerentafereel. Via Google gezien dat de schilder onlangs ook op een veiling is aangeboden, kan echter niet meer info krijgen via die site.
  • Re: blourens

    08 juni 2009 02:13
    Hoi Bart,

    Net als jij ben ik op zoek naar informatie over deze schilder. Zelf heb ik twee (beschadigde) schilderijen van deze schilder. En heb er 1 (ook beschadigd) gevonden op ebay. Dit was een molen en te koop voor $150 in de US. Weet niet of de beschadigingen aan de kwaliteit van de schilderijen ligt of dat er gewoon niet goed mee is omgegaan. Bij dat schilderij dat te koop was stond een datum wanneer het gemaakt moet zijn van ca 1930. Ik heb de verkoper een paar weken terug per email geprobeerd te bereiken zonder resultaat. Ik weet dus niet of de bovenstaande informatie waar is. Ben jij intussen misschien al wat wijzer geworden over deze schilder? De schilderijen zijn buiten de beschadigingen best wel mooi vind ik zelf. Hoop op een reactie.

    Groeten!
  • Re: blourens

    08 juni 2009 09:51
    Zonder het werk te kunnen zien blijft het natuurlijk gissen wie het geschilderd zou kunnen hebben maar als ik dan toch een gooi zou kunnen doen dan dacht ik aan Ben Lourens (naam variant B A Lourens).
    Geboren in Rotterdam op 04-03-1910. Hij staat genoteerd in de Jacobs 1993.
  • Re: blourens

    08 juni 2009 15:58
    Hoi mp.kunst,

    Dank voor je reactie. De drie schilderijen die ik gezien heb (de 2 eigen en die op ebay zijn zeker van dezelfde schilder met als signatuur B Lourens). Ik denk dat ook het schilderij van bart van dezelfde schilder is. Ben dan ook benieuwd naar zijn reactie.
    Ik ben niet bekend met Jacobs 1993. Is het een boek dat ergens te bestellen is?

    Groeten!
  • Re: blourens

    08 juni 2009 19:32
    Jacobs 1993 is een kunstlexicon. Dit zijn boeken waarin korte levens- en werkomschrijvingen staan van kunstenaars die van grote of kleine betekenis zijn geweest binnen de kunst.
  • Re: blourens

    09 juni 2009 05:16
    Hartelijk dank voor de reacties. Ik ga kijken of ik me deze informatie verder kan komen.
  • Re: blourens

    18 februari 2011 11:58
    De heer B.A. Lourens was een kunstschilder die tot aan zijn dood gewoond heeft te Cadier en Keer.
    Zelf heb ik ter gelegenheid van mijn huwelijk een schilderij van hem cadeau gekregen.
    Zijn zoon Ton Lourens was eveneens een kunstschilder hij is enkele jaren geleden overleden.
    De heer Ton Lourens was gehuwd met Lien Wiegman. Haar vader was eveneens een kunstschilder.

    Harry
  • Re: blourens

    13 maart 2011 16:13
    Harry,

    Bedankt voor de reactie, voor zover ik weet komt de schilder uit Rotterdam. Kijk ook even op deze link. Hier staat een schilderij van de schilder ik bedoel te koop. Let dan op zijn signatuur, komt deze schilder dus niet uit Rotterdam maar uit Cadier en Keer?.

    [huis-inrichting.marktplaats.nl]
  • Re: blourens

    13 maart 2011 18:09
    Naar mijn mening is dat dezelfde ondertekening als de door mij t.g.v. van mijn huwelijk 36 jaar geleden van hem ontvangen schilderij
  • Re: blourens

    13 maart 2011 18:18
    Ok dan is het in ieder geval dezelfde schilder. Hij heeft aardig wat werken geschilderd want er duiken er zo nu en dan wel een aantal op. De prijzen zijn ook niet zo hoog. Het schilderij dat nu te koop staat is (volgens het bijschrift) geschilderd in Laren. Dus hij zal een aantal keer verhuisd zijn om vervolgens in Limburg te blijven.
  • Re: blourens

    13 maart 2011 21:14
    Ik heb vanavond mijn schoonmoeder ge:interviewd.
    Zij. is de voormalige buurvrouw van Ben Lourens.
    Hij was gehuwd met Lien Wiegman (haar vader was ook kunstschilder. Voor dat zij naar C en K verhuisden 1958 woonden zij in de Prina Hendrikstraat in Den Haag.
    Hij maakte door het hele land foto's, waarvan vervolgens door hem schilderijen geproducerd werden.
    Zijn echtgenote Lien had nog 2 zussen en 1 broer
  • Re: blourens

    14 maart 2011 06:50
    Zag zojuist jullie mailwisseling. De handtekening van het schilderij wat ik heb is 100% identiek en dus ook van Ben Lourens.
  • Re: blourens

    15 juni 2011 22:33
    Goede Avond Iedereen !

    Leuk verhaal ( dacht ik tenminste ).........

    Het moet ergens midden jaren zestig van vorige eeuw zijn geweest en mijn persoontje (ondergetekende) voer op grote vracht/passagiersschepen van de Rotterdamsche Lloyd. Wij (de familie, vader en moeder leefden toen nog, en er zijn nog 2 broers van me) woonden toen in Maastricht in een huizenreeks die als naam hadden "Bungalows".
    Huis was (eigenlijk) te klein en er werd een adver- tentie geplaatst in plaatselijke krant met Huis te Ruil (bungalow tegen ander huis.
    En wie komt hier op af ? Juist De Heer Ben Lourens. Was zelf op dat moment op de Grote Vaart (R.L.) een (Japan)reis aan het maken.
    Hoe het zo gekomen is weet ik niet maar de Heer
    Lourens (Senior) heeft ons toen een voorstel ge-
    daan en dat was dat hij voor ons een schilderij
    zou maken, met enkel de "verfkosten".
    Dat schilderij is er gekomen en het is "De Helpoort" in Maastricht geworden.
    Heb zelf de Heer Lourens ("Ben Senior" dus) nooit
    gezien, maar het moet een erg sympatieke man
    geweest zijn. Jaren later - denk zo'n 15 tot 20
    jaar die er tussen zitten dan - heeft zijn zoon Ton dat schilderij voor ons "schoongemaakt".
    Ton heb ik wel ontmoet. Jammer genoeg ook reeds
    overleden heb ik begrepen.
    Dit was het zo'n beetje wat ik hierover vertellen
    wou. Vriendelijke groet U allen, en als er iemand
    een 78-toeren jukebox zoekt kunt U zich bij mij melden. Jo Gilissen, Maastricht. Tel. 043-3624547.
    Email: jogilissen1@home.nl



  • Re: blourens

    16 juni 2011 01:49
    Leuk dat de schilder dit soort herkenbare gebouwen geschilderd heeft. In jukeboxen ben ik niet geinteresseerd maar in het schilderij natuurlijk wel!
  • Re: blourens

    16 juni 2011 05:21
    Geachte Mijnheer Appels, Zeer Goede (Vroege) Ochtend

    Bedankt voor Uw reactie. Waar woont U ?
    Is het dat U kans ziet in de nabije toekomst eens
    bij mij "aantelopen", U bent van harte welkom !
    Zet verse koffie dan. Mogelijk dat ik U de gelegen-
    heid geef U als ECHTE liefhebber een bod te laten
    doen op "De Helpoort", Maastricht.

    Hartelijke groet,

    Jo Gilissen, Maastricht.
    Tel. 043-3624547.
    Email: jogilissen1@home.nl
  • Re: blourens

    19 juni 2011 11:38
    En Toen Mijnheer Appels, Goede Ochtend Overigens !

    Niets meer ?

    Staat binnen een half uur op Marktplaats onder
    Huis-Inrichting; kijken of er nog meer "Gegadigden"
    zijn !

    Vriendelijke groet,

    Jo Gilissen, Maastricht.
    Tel. 043-3624547.
    Email: jogilissen1@home.nl
  • Re: blourens

    24 juni 2011 22:19
    Veel plezier met je aankoop hedenavond van "De Hel-
    poort", geschilderd ergens in de jaren zestig door
    Kunstschilder B. Lourens, laatste jaren van zijn
    leven doorgebracht/gewoond in Cadier en Keer,
    provincie Limburg, vlak bij Maastricht.

    Geef dit schilderij maar een juiste, goede plaats
    in je huis.

    Hartelijke groet, ook aan je vriendin en de vriend
    die bij je was deze vrijdagavond 24 juni 2011;
    het tijdstip was omstreeks 10 uur in de avond.

    De verkoper Jo Gilissen, Maastricht.
  • Re: blourens

    20 juli 2020 16:21
    Ik ben een neef van Ben en Ton Lourens en had een bijzondere band met hun. Helaas zijn ze beiden al lang dood. Ik ben op zoek naar schilderijen van hun en kwam deze reactie tegen. Jammer dat ik hier niet eerder op terecht ben gekomen, want is een leuk verhaal passend bij zoals ik hun ken.
    Bedankt voor uw verhaal.
    Peter
  • Re: blourens

    12 april 2021 09:10
    Goedendag,

    Ook ik heb een schilderij van Ben Lourens. Hij was de neef van mijn oma.

    Groetjes Marije Franken
  • Re: blourens

    12 april 2021 09:29
    Voor de liefhebber hebben wij nog een schilderij te koop van Ben Lourens en wel de laatste schilderij die hij gemaakt heeft t.g.v. ons huwelijk in augustus 1975.
    Harry Roks
    0625232607

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.