Informatie gezocht

IK HEB EEN ECHTE REMBRANDT!!!!!!!

Gepost door MichaelSSS11 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • IK HEB EEN ECHTE REMBRANDT!!!!!!!

    21 mei 2021 10:34
    ...... althans. Misschien. De titel trekt in ieder geval de aandacht :)

    Ik heb een ets gekocht. De enige reden is eigenlijk omdat de naam van Rembrandt erop staat. Had deze naam er niet op gestaan, had ik het waarschijnlijk laten hangen.
    Persoonlijk had ik dit nooit in verband gebracht met deze Nederlandse Meester. Inmiddels weet ik meer.

    Helaas ben ik geen kunst kenner. Ik weet er vrijwel niks van. Na een research periode van enkele uren ben ik erachter, dat:

    - Dit een Ets is
    - Met de afbeelding van Jan Cornelis Sylvius erop
    - En iets wat lijkt op een handtekening van Rembrandt.

    Afijn. Inmiddels weet ik dat een Ets interessant is als de meester hem zelf heeft gemaakt. Als de handtekening klopt en origineel is, is die kans heel aannemelijk.
    Dus: ik heb de handtekening onderzocht. Ik zie veel overeenkomsten met handtekeningen die ik op Google kan vinden. Maar goed, mijn conclusie is slechts een kwartje waarde.

    Aantal feitelijkheden:
    - Ets is oud, maar niet kapot.
    - Gebruikte papier is oud. Ik ken het niet. Het oogt naar houtvezel.

    Maar laat ik het verder kort houden. Ik ben opzoek naar informatie. Inmiddels heb ik meerdere musea aangesproken, maar deze lijken niet te antwoord. Ik denk door Corona en het feit dat ze nog steeds dicht zijn. Dus: daarom via hier. Kunnen jullie helpen?
  • Re: IK HEB EEN ECHTE REMBRANDT!!!!!!!

    21 mei 2021 20:39
    De naam is geen 'handtekening' want hij is er niet door Rembrandt opgezet, die schreef niet met inkt op zijn etsen. Of het überhaupt een ets is, valt vanaf deze foto's moeilijk vast te stellen. Waarschijnlijk wel, want op de eerste foto is op de linkeronderhoek een 'moet' (=drukrand) te zien. En de naam is in 18e-eeuwse gal-inkt geschreven. Maar ook als dat zo is, hangt de waarde niet van die naam af, maar van de staat (=oplage), de breedte van het hele blad, het papier en watermerk en vooral de drukkwaliteit. De eerste staat geldt als het oorspronkelijkst, voor de tweede heeft Rembrandt veranderingen aangebracht. De beste ooit van de "eerste staat" heeft in 2019 in Bern € 18,700 opgebracht. Toevallig werd er vandaag eentje in Haarlem geveild:
    [www.bubbkuyper.com]

    Maar een tweede staat bracht op Catawiki slechts € 300 op.
    [www.catawiki.com]

    Veel van zijn koperen etsplaten zijn in de 19e eeuw in Frankrijk van een laagje staal voorzien, waardoor ze zonder verdere slijtage konden worden afgedrukt. Die drukken zijn meestal niet meer dan een paar tientjes waard. Of deze een bijzonder exemplaar is, kun je het best aan een veilinghuis vragen. Met betere foto's of door er zelf heen te gaan.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2021 18:03 door Hart.
  • Re: IK HEB EEN ECHTE REMBRANDT!!!!!!!

    23 mei 2021 10:22
    Een jaartal aan papierstructuur verbinden? Nou nee hoor. En zeker niet van een detailfoto waarop de dimensie niet in te schatten is. Daarvoor is de geschiedenis van de Nederlandse papiermakerij veel te ingewikkeld. Die kwam tijdens Rembrandts leven net op gang. Er werd nog veel op Frans en Duits papier gewerkt. Bovendien is dit blad sterk vervuild, ik kan niet eens met zekerheid zeggen of het lompenpapier of houtpulppapier is. Dat eerste is van alle tijden en wordt nog steeds gemaakt, het laatste is van na 1820. Hoogstens is aan het watermerk (als dat er is) de fabrikant en een globale periode vaststellen. Deze ets heeft in de tweede staat doorgaans een watermerk met een leeuw en de letters BM. Maar er zijn van de verstaalde etsplaten ook afdrukken op eeuwenoud papier gemaakt.

    Als je niet naar een veilinghuis wilt, kan je ook naar www.zaanschemolen.nl , www.zaansmuseum.nl of www.honigbreethuis.nl gaan. Daar is de expertise om het blad op de hand en het oog te beoordelen volop aanwezig.
  • Re: IK HEB EEN ECHTE REMBRANDT!!!!!!!

    24 mei 2021 10:59
    Overigens is die vervuiling geen probleem. Ik heb etsen bij een papierrestaurator laten schoonmaken voor een paar tientjes. Zien er weer uit als nieuw.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.