Informatie gezocht

Ijzerdraat

Gepost door Neltje.Breedveld 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Ijzerdraat

    03 januari 2022 13:32
    Goededag
    Ik zou graag willen weten of deze handtekening over heen komt
    Ik heb vernomen dat deze in spiegelbeeld? In het Rijksmuseum hangt
    Heb deze overgenomen zo 30jaar geleden van familie van W.B.Ijzerdraat na hun zeggen teminste.zussen of nichten dat weet ik niet meer
  • Ijzerdraat

    03 januari 2022 14:30
    Goededag kunt u mij vertellen,hoe ik dit moet zien.is dit een W.B.Ijzerdraat
    Ik heb inmiddels begrepen dat deze in Rijksmuseum hangt.graag zou ik weten of dit een originele potlood handtekening betreft mvg N
  • Re: Ijzerdraat

    03 januari 2022 16:20
    Het zijn inderdaad tot in detail elkaar spiegelbeelden. Daar is maar één verklaring voor mogelijk, namelijk dat de ene een "contre-épreuve" van de andere is. De Duitsers noemen het een "Abklatsch".

    Het is een houtsnede. De maker snijdt de voorstelling uit op een dikke houten plaat, het zgn. blok. Dan maakt hij het blok zwart met een roller en drukt het af onder een pers, op een blad papier. Het deel dat uit uit het houtblok weggesneden is blijft dus wit. Dan laat hij het blad drogen.

    Maar hij kan ook het natte blad direct op een ander blad onder de pers doordraaien. Dat wordt dus een afdruk van de afdruk. In spiegelbeeld. Dat moet hier het geval zijn.

    Ze zijn allebei gewoon met de hand in potlood gesigneerd.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.