Informatie gezocht

vdWorp...?

Gepost door nelia 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • vdWorp...?

    23 augustus 2001 21:28
    Mijn ouders/grootouders hebben vroeger een poos in Twente gewoond.Ik heb op zolder 2 (olie)schilderijtjes(helaas zonder lijst) van ene vdWorp,elk met 'n boerderijtje erop,hoogstwaarshijnlijk twentse..weet iemand meer over vdWorp??
    Idem een soortgelijke (boerderijtje,kippetjes)met "Wardenaar" erop.
    Ook nog enige waarde,behalve nostalgie????
    wel schattig.
  • Re: vdWorp...?

    28 augustus 2001 16:05
    Het schilderijtje van ene Wardenaar zegt me niets.

    De signatuur 'vdWorp' kan toebehoren aan een aantal schilders uit dezelfde familie. Het kan gaan om vader Willem (geb. 1803) of een van de zoons Hendrik (geb. 1840) of Herman (geb. 1849).

    Vader Willem werd opgeleid in Antwerpen, maar werkte vanuit Zutphen. Hij schilderde o.a. landschappen met gebouwen, stadsgezichten en branden. Hij was tekenleraar op de HBS (in Zutphen?). Hij stierf in 1878 in Warnsveld.
    Zoon Hendrik is geboren in Zutphen en al in 1910 gestorven (in Zaandam). Hij leefde in Zutphen, Almelo (1867) en is later naar het westen van het land verhuisd. Hij maakte landschappen en zeegezichten. Hij was stadstekenmeester van Purmerend en tevens tekenleraar aldaar.
    Zoon Herman werd ook in Zutphen geboren. Hij woonde verbleef in Zuthen tot 1902, Eefde vanaf 1903, Apeldoorn en Delden van voor 1924 tot 1941. In dat jaar is hij gestorven in Delden. Hij was eerst fotograaf, pas later kunstschilder. Hij schilderde landschappen en bosgezichten. Hij was erelid van Pictura Zutphen.

    Als je echt wilt weten welk van deze schilders het is kun je dit uitzoeken bij de RKD in Den Haag. (zie www.rkd.nl voor meer info.)

    In alle gevallen gaat het om schilders die niet al te veel op de markt komen. Een schilderij zal -afhankelijk van tal van factoren- op de veiling ergens tussen de 1500 en 4500 gulden moeten kunnen opbrengen.

    Met vriendelijke groet,
    Ton Prast
    tonprast@hotmail.com

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.