Informatie gezocht

Naam Schilder

Gepost door M.A. Jansen 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Naam Schilder

    14 oktober 2001 12:16
    Een familielid van mij is in het bezit van een schilderij, het is gesigneerd door Nombre Pracellis.
    Aan de achterkant staat: Provedimento Oleografico Patendado un Puerto de Mar.

    Wie kan mij zeggen wat dit betekent en waar ik op het internet iets kan vinden
    over deze schilder en/of de titel van het schilderij.

    Hetzelfde schilderij zou ook in Museo Prado te Madrid moeten hangen, maar
    ik kan niets vinden, wie o wie kan mij hier mee helpen?
  • Re: Pracellis

    sam
    15 oktober 2001 10:05
    U bent lang niet de enige in de wereld die erin tuint: de truc om een reproductie op een schilderij te laten lijken.
    Pracellis is een van de varianten van de naam van vader en zoon Porcellis, Nederlandse zeeschilders die in het buitenland geliefd waren. De titel "Puerto de mar", zeehaven, bevestigt dat. Hun werk vindt U niet in het Prado, maar wel in het Rotterdamse Boymans.
    Het "schilderij" is een oleografie. Een oleografie is een geverniste litho. Ons klinkt dat woord litho waardevol in de oren, maar tot 1950 ontstond bijna elke kleurenreproductie lithografisch. De voorstelling kon met de hand maar ook fotografisch op de lithosteen aangebracht zijn en onbeperkt worden afgedrukt. De achterkant van zo'n afdruk met iets ruws bewerken en de voorkant met een kwast verf gaf al gauw de indruk van een olieverfschilderij. Een dikke laag troebele vernis deed de rest. In onze streken werd zo'n plaat meestal op karton geplakt dat door de jaren kromtrok en zich aldus doorgaans verraadt. De Spanjaarden echter lijmden de afdrukken graag op een spieraam, lijstten ze flink zwaar in en dan ligt bedrog als oogmerk natuurlijk wel erg voor de hand.
  • Re: Pracellis

    15 oktober 2001 19:08
    Geachte heer/mevrouw,

    Hartelijk dank voor uw informatie betreffende de schilder Pracellis.
    Met deze infomatie kan het familid weer uit de voeten!

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.