Informatie gezocht

Wie kan iets zeggen over dit schilderij?

Gepost door JohandeHeer 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Wie kan iets zeggen over dit schilderij?

    14 augustus 2015 15:17
    Hallo,

    Dit schilderij hing eerst bij mijn grootvader, later bij mijn vader, en nu bij mij. Ik vind het nog altijd een charmante voorstelling, maar heb geen idee wie de schilder zou kunnen zijn. Op de prent zie ik W.S. 1824. Misschien gewoon een amateurschilderijtje?

    Grtn
    Johan
  • Re: Wie kan iets zeggen over dit schilderij?

    15 augustus 2015 17:05
    Johan... je geeft aan schilderij en prent..
    W.S kunnen er een heleboel zijn...dus gaarne een foto.
    Gaan we proberen om er iets van te maken
  • Re: Wie kan iets zeggen over dit schilderij?

    16 augustus 2015 11:46
    Op het schilderijtje is een prent te zien waarop de initialen W.S. en het jaartal 1824. Zie bijgevoegde detailfoto. Ik heb het schilderijtje uit de lijst genomen. Het is een houten paneel van circa 37 x 27 cm. Op de achterkant is helaas niets te zien dat houvast biedt (handtekening of andere aantekening).
  • Re: Wie kan iets zeggen over dit schilderij?

    17 augustus 2015 09:16
    Het is een moeilijk vraagstuk. Er staat weliswaar een jaartal op de voorstelling, maar dat moeten we als ontstaansjaar uitsluiten. Belangrijkste reden: de vaas is van na 1900. Voorts: in 1824 werd er zo niet geschilderd, droeg men zulke huisjassen niet en schikte men zo geen bloemen. Een verklaring zou - ik doe maar een gok - kunnen zijn dat hier een voorvader is afgebeeld die in 1824 een botanisch boek uitgaf. Maar het is een 20ste eeuws schilderijtje door een niet academisch geschoolde maker.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.