Informatie gezocht

Jean Démosthène Dugourc ??

Gepost door holland 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Jean Démosthène Dugourc ??

    04 oktober 2015 11:53
    Beste lezers,

    Op een Franse Brocante een map met grafiek gekocht, hier zat ook deze aquarel in, na veel speurwerk ben ik er inmiddels
    achter dat het vermoedelijk een werk is van de Franse architect/disigner Jean Démosthène Dugourc 1749-1825.
    Ik kan op het werk geen signatuur ontdekken.
    De zeer fijn uitgewerkte aquarel is 64 x 8 cm.
    MIjn vraag is : Kan iemand mij hier iets over vertellen, is het een ontwerp voor iets, behang ? schilderwerk ? of is het een op zich staand kunstwerkje ?
    En weet iemand een goede weg om dit te verkopen, en wat zou een eventuele waarde kunnen zijn ?

    Bvhd Bart
  • Re: Jean Démosthène Dugourc ??

    05 oktober 2015 21:04
    Ik vrees dat Dugourc dat tot echt veel beter kon. Dit is gewoon een ontwerp voor een panneau-de-papier of voor een te weven zijden paneel waarmee de Franse haute-volée zijn zitkamers bekleedde. Ik heb er twee albums vol mee gehad die ik aan Musée des Tissus heb gegeven. Je komt zulke dingen op ebay voor een tientje tegen en in winkeltjes in en bij Lyon voor iets meer. Daar werden in honderden ateliers dit soort behangsels op bestelling geproduceerd voor heel Frankrijk en zijn buren. Daar lieten ze dan hun favoriete symbolen, beroepskentekens etc. in verwerken. Ons Rijksmuseum heeft originele objecten van Dugourc, die bij vergelijking het verschil in kwaliteit onmiskenbaar laten zien. Zijn honderden navolgers hebben heel wat nagelaten. De brocanteurs van Frankrijk weten precies wat ze verkopen, hoor.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.