Informatie gezocht

Otto eerelman

Gepost door Daan 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Re: Otto eerelman

    16 mei 2020 13:51
    Ik denk, dat ik het mysterie kan oplossen. Ik ben namelijk in het bezit van eenzelfde 'aquarel'. Inderdaad, van ontzettend goede kwaliteit maar (na het verwijderen van de lijst en het ter hand nemen van een vergrootglas)... helaas geen origineel werk. Ik denk een oleografie of alkalinedruk. Nauwelijks van echt te onderscheiden. Het is werkelijk een prachtige afbeelding en dito staaltje drukkunst.
  • Re: Otto eerelman

    16 mei 2020 14:27
    En dat moeten we op je woord geloven, zonder foto? Apart....
  • Re: Otto eerelman

    17 mei 2020 08:38
    vraag : zou het ecoline druk kunnen zijn?
    Heb zelf twee aquarellen van bv Schulman en zijn als echt aangemerkt
    zijnde een aquarel...maar ik zie ze wel eens bij kunsthandels verschijnen.
    Niet van echt te onderscheiden, geeft ook af bij lichte nat tippen. geen puntjes enz
    perfecte aquarel...….maar ik twijfel (van de mijne) zie er te veel
  • Re: Otto eerelman

    17 mei 2020 10:21
    Mark, zonder plaatjes blijft die bewering in de lucht hangen. Ik heb nooit van een ecolinedrukken van bekende meesters gehoord/gezien. En dan zou het een druk in meerdere drukgangen moeten zijn, want de signatuurfoto toont een handgeschreven naam in waterverf die OP de erdoorheen zichtbare onderliggende verf staat. Dat kan geen enkel drukprocédé nadoen.

    Er wordt al een eeuw gemorreld met gedrukte Eerelmannen, bijna altijd vroege litho's uit de bekende mappen en folioboeken. En naoorlogse offsets. Zoals in deze thread al door anderen goed beargumenteerd werd: dit is een origineel, met de hand geschilderd door 1) Eerelman zelf òf 2) een vervalser òf 3) een nietsvermoedende kunstenaar wiens eigen signatuur er afgeknipt is en vervangen door O.Eerelman. Ik geloof in optie 3.
  • Re: Otto eerelman

    16 september 2022 14:16
    Misschien kan dit raadsel nu als opgelost beschouwd worden. Op ebay.fr wordt precies deze voorstelling voor € 600,- aangeboden met exact dezelfde bedrieglijk echt lijkende signatuur. Het is dus een druk en, zoals Mark Plaat suggereerde, wellicht een ecolinedruk.

    Ook deze verkoper noemt het een aquarel: [www.ebay.fr]
  • Re: Otto eerelman

    16 september 2022 18:48
    (Dit zijn voorbeelden van div aanbieders) hier boven met luidspreker 1931 en rechts onder van mij.)

    Hart je bent een Kanjer,ik heb respect voor je kennis en opzoek kwaliteit.
    Maar de discussie is denk ik voor ieder wel bruikbaar,niet dat ik de wijsheid in pacht heb,maar ter lering en….
    Zelf heb ik (hier twee voorbeelden) van twee aquarellen…nou ja ik denk van niet …maar ze zijn met oplosbare inkt cq verf behandeld.
    Immers de natte vinger lost de verf ,of inkt op…resume…dus een aquarel.
    Nou nee ik hoop natuurlijk van wel,maar er zijn er te veel van.
    Dus nadruk….nou nee niet bewust,maar dit werd als kunst vorm gezien en bereikbaar voor velen.
    Drukken van meestal goede voorbeelden op papier (litho) voor de massa en voor de kunst druk op aquarel papier.
    Dan hebben we oplosbare inkt op aquarel papier…moet dus goed zijn…toch.
    Na kijken met de loep..(geen punten..punten enz papier soort….handtekening er op of er onder…dik..dun..enz
    Naar achterkant immers hier moet toch iets van een vervuiling op zitten..inkt of vingers..
    Papier soort glad bewerkt…richting van papier..dik..dun..
    Doorslag van de inkt veelal groen
    Hoogdruk laag druk kortom ..hoe moet je dat uitzoeken…
    Google eens op flexo druk.
    Je zou bang worden om nog grafiek te kopen.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.