Informatie gezocht

hoe verwijder ik vochtvlekken uit litho?

Gepost door Jeroenc 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • hoe verwijder ik vochtvlekken uit litho?

    23 maart 2016 09:37
    Hallo,

    Ik heb enige tijd geleden een litho gekocht met vochtvlekken (zie foto).

    Nu vroeg ik mij af welke manier jullie gebruiken / er is om deze vlekken te verwijderen cq te verbleken.

    mvg
    Jeroen
  • Re: hoe verwijder ik vochtvlekken uit litho?

    23 maart 2016 13:16
    Jeroenc schreef: Nu vroeg ik mij af welke manier jullie gebruiken / er is om deze vlekken te verwijderen

    Goede methoden voor de amateur zijn er niet. De vette lithokleurstof kan wel veilig in koud water gelegd worden, maar daar houdt de veiligheid op. Vleksoort en papier bepalen de reiningsmethode en dit lijkt zwaar belijmd houtslijppapier. In water lost de lijm op, je papier wordt broos en verpulvert. En herbelijmen kan alleen de goed geoutilleerde papierrestaurateur. Je weet ook niet of de vlek oplosbaar is of zeep nodig heeft. Maar zeep tast je inkten aan. Dus alleen aan beginnen als de litho ook in goede conditie zonder waarde is.

    Kopergravures en etsen uit de 17e en 18e eeuw op lompenpapier kunnen voorzichtig kort in een bad met wat H2O2 gelegd en goed nagespoeld worden. Sommigen ontwikkelen daar handigheid in. Na 1820 wordt het te gecompliceerd. Zulke amateur-restauraties vallen vaak na een paar jaar uit elkaar of worden onpresentabel.
  • Re: hoe verwijder ik vochtvlekken uit litho?

    23 maart 2016 15:15
    Dank je wel. Ik dacht - met mijn amateurhoofd - dat die vlekken soort van kalkresidu waren. Ze zitten aan de zijkanten en (echt) op afdruk zelf.

    Met een goed passe Partout kan ik het grootste deel van de vlekken wel uit zicht krijgen. Veel waarde zal de litho niet hebben, maar ik heb er wel herinneringen aan. Ga er dan ook maar niet mee klooien.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.