Informatie gezocht

Dat kan een klein kind ook?

Gepost door scharrelaar 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Dat kan een klein kind ook?

    04 mei 2017 22:10
    Een standaardreactie bij de aanschouwing van abstracte kunst is vaak:

    "Dat kan een klein kind ook!"

    Mijn vraag is nu of dat inderdaad zo is, en zo ja of dat ertoe doet?

    Ik kan mij een experiment voorstellen waarbij je in een museum voor moderne kunst enige abstracte schilderijen van kleine kinderen tussen de schilderijen van erkende meesters ophangt en dan bekijkt of de bezoekers dat doorhebben. Is iets dergelijks al eens uitgevoerd?

    Dit komt bijvoorbeeld al in de buurt:

    [www.welingelichtekringen.nl]
  • Re: Dat kan een klein kind ook?

    14 mei 2017 18:12
    Hallo Scharrelaar,

    Toen ik dit las moest ik weer denken aan een voorval in Hengelo(ov) ik geloof in de jaren 60.
    In Hengelo werd het Konigin Juliana Ziekenhuis geopend met een tentoonstelling van moderne schilderijen.
    Het winnende schilderij zou dan worden aangekocht door het ziekenhuis.
    Het werd een modern informeel schilderij dat door veel mensen werd bewonderd en voor heel goed bevonden.
    Toen kwam de vraag " Wie is de kunstenaar", niemand wist het.
    Om het verder kort te maken....
    De schilders die bij de bouw geholpen hadden hebben savonds hun kwasten afgeveegd op een grote houten plaat die bij hun
    werkkeet stond.
    Wie en hoe weet niemand maar iemand heeft de kans gezien dit "schilderij" in de tentoonstelling te smokkelen.
    Ik weet niet hoe het afgelopen is met deze geschiedenis maar hoort hier geloof ik wel thuis .

    Buck
  • Re: Dat kan een klein kind ook?

    14 mei 2017 19:08
    Haha - prachtig verhaal! Het is me inmiddels wel duidelijk het voor sommige abstracte schilderijen of kunstwerken die geen grote technische vaardigheid vereisen inderdaad waar is dat een kind dat ook kan. Daar hoeft echter nog niet uit te volgen dat zoiets dus zonder kunstzinnige waarde is. Je kunt ook de kinderkunst opwaarderen zonder de volwassen abstracte kunst neer te halen. Ook kan bij de werkzaamheden van bouwlieden bij toeval iets ontstaan dat ook door een abstracte kunstenaar had kunnen worden gemaakt. Of misschien hebben die huisschilders juist wel - bij wijze van grap - geprobeerd om er op die houten plaat iets moois van te maken. In dat geval geldt hetzelfde als voor de kinderkunst.

    Het zou eigenlijk wel toepasselijk zijn geweest om het winnende "schilderij" gewoon op te hangen, en de werklieden die immers het ziekenhuis gebouwd hebben als beloning ieder een enveloppe met inhoud te geven.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2017 19:13 door scharrelaar.
  • Re: Dat kan een klein kind ook?

    15 mei 2017 12:41
    Nog wat speuren op het internet leverde mij onderstaande voorbeeld van voor abstracte kunst gehouden kinderkunst op:

    "Toddler fools the art world into buying his tomato ketchup paintings"

    [www.dailymail.co.uk]
  • Re: Dat kan een klein kind ook?

    15 mei 2017 17:07
    Hallo Scharrelaar,
    ziet er toch geweldig uit wat die jonge maakt vooral die zwart witte.

    Abstract vind ik het niet voor mij valt dit onder "Informele Kunst".

    Maar misschien moeten we het de kunstenaar eens vragen hoe of hij dat ziet.

    Buck
  • Re: Dat kan een klein kind ook?

    16 mei 2017 08:08
    Dat lijkt mij ook de oplossing: als je kinderkunst ook tot de kunst rekent is het niet langer een probleem dat sommige moderne kunstwerken ook door een klein kind (hadden) kunnen worden gemaakt. Dat laatste kan men dan als kunstliefhebber of -handelaar volmondig en zonder schaamte toegeven zonder dat de volwassen kunst daardoor minder kunstzinnig wordt. Wat wel lastiger wordt is het opgeblazen gedoe rondom moderne kunst alsof het 't werk van halfgoden betreft...
  • Re: Dat kan een klein kind ook?

    07 juni 2017 16:04
    Inmiddels heb ik heel wat artikelen en sites over deze kwestie gevonden en doorgenomen, en mijn mening is nu dat kenners boven de kansverwachting (bij puur gokwerk) in staat zijn om het werk van abstracte meesters van dat van kinderen, dieren en computers te onderscheiden. Er zijn ook bepaalde aspecten in de abstracte kunstwerken van professionele kunstenaars die (al dan niet bewust) aansluiten bij wetmatigheden in de menselijke perceptie. Zoals eigenlijk ook wel te verwachten ligt de zaak dus te ingewikkeld om de beginvraag van dit topic met een simpel "ja" of "nee" te kunnen beantwoorden.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.