Informatie gezocht

van Gogh

Gepost door PeterUitPeer 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • van Gogh

    02 januari 2024 11:53
    Ik kocht dit werkje in een kringloopwinkel en een aantal zaken doen toch wat vragen bij mij rijzen. Het is een afbeelding van "vissersboten op het strand van les saintes-maries-de-la-mer" van Vincent van Gogh en ik heb er al wat speurwerk naar verricht maar vind toch geen gepast antwoord. Het is een werkje op hout met afmetingen 10 x 14 cm (zonder kader). Op de achterzijde hangt een sticker met het opschrift "Van Gogh 105". Verder staat er een handtekening op "Van Gogh". Nu weet ik wel dat Vincent van Gogh vrijwel altijd tekent met "Vincent" maar af en toe tekent hij ook met "van Gogh" en heel uitzonderlijk met de hoofdletter "V" zoals hier. Als ik deze handtekening naast de handtekeningen uit zijn brieven leg, zijn er toch wel sterke overeenkomsten vast te stellen. Naast de sticker staat het cijfer "3" en het lijkt dat er een "/" voor staat (ik durf de stikker niet op te tillen om deze niet te beschadigen), wat er mogelijk op wijst dat er 3 zulke werkjes bestaan. Als ik het werkje met een microscoop cameraatje bekijk valt een duidelijk puntjespatroon op, wat er op kan wijzen dat het een zeefdruk betreft. Van Gogh experimenteerde met druktechnieken maar ik vind nergens terug dat hij ook met de zeefdruktechniek experimenteerde (maar over sommige zaken schreef hij nooit in zijn brieven). Op sommige plaatsen zie ik door de microscoop camera dat er een soort van doorzichtige dikkere laag op is aangebracht. Jullie begrijpen dat dit alles mij blijft intrigeren en ik hoop dat iemand van jullie mij hier meer over kan vertellen.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2024 00:33 door PeterUitPeer.
  • Re: van Gogh

    04 januari 2024 09:31
    Hallo Peter,

    Ben je al langs een van Gogh expert geweest?? Of wil je het eerst langs deze weg proberen? Het is inderdaad een intrigerend werkje! Ik hoop dat je snel uitsluitsel krijgt.

    Groet Artista
  • Re: van Gogh

    04 januari 2024 10:31
    Hoi Artista,
    Ik heb contact opgenomen met het van Gogh museum maar daar doen ze geen taxaties meer. Ze hebben me doorverwezen naar veilingen maar ook daar hebben ze het afgewezen. Ik heb al heel veel opgezocht (ook al zijn brieven doorzocht naar aanwijzingen) maar kan geen definitief uitsluitsel vinden, vandaar deze oproep op dit forum. Als je (of andere mensen op dit forum) enkele van Gogh experten kent, zou ik het waarderen als je mij hun gegevens kan bezorgen.
    Alvast bedankt



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/01/2024 10:34 door PeterUitPeer.
  • Re: van Gogh

    04 januari 2024 10:44
    Hallo Peter,

    Ja dat is spijtig...ik zou je eventueel wel kunnen helpen met verder onderzoek?
    Heb je een emailadres?
    Denk dat het hier om een zinkografie gaat...
    Waarschijnlijk een proefdruk van 3...
    Het paneel op de achterzijde is afkomstig uit Brevet....er valt genoeg te onderzoeken...
    Hoor graag van je.
  • Re: van Gogh

    05 januari 2024 11:09
    Hallo Peter,

    U heeft geen interesse?

    Vriendelijke groet Artista
  • Re: van Gogh

    05 januari 2024 13:29
    Hoi Artista,

    je hebt mij weer iets bijgeleerd. Zinkografie, daar had ik nog niet van gehoord. Ik heb het eens opgezocht in zijn brieven, maar hierover schrijft hij ook niet. Wat een moeilijke puzzel. Uiteraard is je hulp welkom. Je kan mij contacteren via peter.smeets.milieutechnoloog@outlook.com
    Ik heb alles wat ik tot nu toe gevonden heb in een document gegoten en zal dit een beetje leesbaar ordenen en jou bezorgen. Hopelijk kunnen we dit mysterie oplossen.

    Groeten, Peter
  • Re: van Gogh

    05 januari 2024 16:03
    Ik heb vandaag een e-mail gestuurd naar van Gogh expert Louis van Tilborgh, ik ben benieuwd naar zijn reactie.
  • Re: van Gogh

    05 januari 2024 18:02
    Hoi Artista,

    ik heb een artikel gevonden in "Trouw" waarin staat geschreven dat Theo van Gogh Gauguin aangezet heeft te experimenteren met zinkografie. Het valt dus zeker niet uit te sluiten dat hij dit ook met zijn broer Vincent besproken heeft en hem hiertoe aangezet heeft. Tot nu toe vind ik daar echter geen bewijs van.

    [www.trouw.nl]


    Groeten,

    Peter

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.