Informatie gezocht

Mogelijk Breitner

Gepost door Menton-1953 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Mogelijk Breitner

    07 maart 2024 12:15
    Graag zou ik uw mening willen horen mbt onderstaand schilderij. Het betreft een (ongesigneerd) schilderij welke mij veel doet denken aan G.H.Breitner. Het olieverfschilderij 23 bij 34cm (maroufle) zou mogelijk een Breitner kunnen zijn volgens RKD. Het rapport vermeld het volgende. “Wij zijn van mening dat het schilderij mogelijk door G.H. Breitner geschilderd zou kunnen zijn. Wij zien overeenkomsten met de manier van schilderen van Breitner in dit werk. Penseelvoering komt overeen en ook de vormgeving van de boom en de weergave van het figuur zien wij op andere werken terug. Ook de herkomst in de brief op het verso zou dus kunnen kloppen volgens RKD”
  • Breitner (mogelijk)

    08 maart 2024 14:44
    Beste mensen,
    Hierbij nog een reactie van mijn kant op mijn eerdere vraag m.b.t. Breitner (mogelijk)
    Kwam ook nog het monogram tegen G.HB. (George Hendrik Breitner) op het schilderij.

    Benieuwd naar reacties
    Menton-1953
  • Re: Mogelijk Breitner

    09 maart 2024 22:35
    Hierbij nog extra info mbt (mogelijk) G.H. Breitner.

    1) Verklaring zoon P.J. Bremer. Zijn vader Jan Simon Bremer was 40 jaar gerant in Arti et Amicitiae.
    2) Adreskaart Bremer ( gemeente archief Amsterdam)

    Vriendelijke groet Menton-1953



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2024 15:50 door Menton-1953.
  • Re: Mogelijk Breitner

    09 maart 2024 22:49
    Breitner (mogelijk)


    Foto: Breitner herkomst Rijksmuseum.
    Foto met UV tijdens reinigen

    Vriendelijke groet
    Menton-1953
  • Re: Mogelijk Breitner

    11 maart 2024 11:56
    Hierbij nog ter info gegevens over de sociëteits bediende en zijn zoon
    Die het schilderij samen hadden opgehaald bij het atelier van G.H. Breitner.

    1) huwelijksakte Jan Simon Bremer (Stadsarchief Amsterdam)
    2) registratie geboorte zoon (P.J. Bremer) van societeits bediende Jan Simon Bremer. (Stadsarchief Amsterdam)



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2024 15:43 door Menton-1953.
  • Re: Mogelijk Breitner

    16 maart 2024 08:43
    Het schilderij zou ik niet direct aan Breitner toeschrijven, maar onmogelijk is het niet. Ronduit lachwekkend echter vind ik het briefje over een eenvoudige gérant van Arti die schilderijen "weghaalde" van Breitners atelier. Breitner was van welgestelde afkomst en zijn werk vond, zeker in de betere Amsterdamse kringen, gretig aftrek. In de standenmaatschappij waarin hij leefde, leende een rijke kunstenaar geen geld van kelners.
  • Re: Mogelijk Breitner

    16 maart 2024 11:00
    Hr Scholte

    Het is bekend van Breitner dat hij regelmatig schulden had bij deze of gene. Veel boeken en scripties vermelden dit. Volgens mij zou dit zeker kunnen kloppen.
    Vriendelijke groet.

    Menton-1953



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2024 11:34 door Menton-1953.
  • Re: Mogelijk Breitner

    18 maart 2024 19:22
    L.S.
    Hierbij ter info schriftelijke info over het schilderij van ( mogelijk) Breitner.
    Het RKD Nederlands instituut voor kunstgeschiedenis is het kennisinstituut op het gebied van beeldende kunsten van Nederland en maakt kennis, onderzoek en informatie wereldwijd toegankelijk voor musea, wetenschap en publiek. (Herkomst website RKD)

    Ben nog steeds erg benieuwd naar reacties van een ieder.
    Vr gr Menton-1953

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.