Informatie gezocht

oud papiergeld,recepissen etc

Gepost door N.M.A. ter Wolbeek 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • oud papiergeld,recepissen etc

    23 oktober 2000 14:27
    Geachte museumservers,
    Ik ben verzamelaar van nederlands papiergeld, daartoe behoren ook noodgeld uit WO I & II, scheepsgeld, recepissen, assignaten etc.
    Graag wil ik nadere info over m.n. recepissen en assignaten. Ik heb van Enkhuizen b.v. een viertal recepissen uit 1795. Diverse andere instanties (overheid, steden) hebben in het verleden ook recepissen en assignaten uitgegeven. Nadere info ontbreekt mij. Wie kan mij dit verschaffen en/of heeft oud nederlands papiergeld ??
    Bij voorbaat dank voor uw reactie.
    Vr. groeten,
    Niek ter Wolbeek
  • Re: oud papiergeld,recepissen etc

    28 juni 2001 12:14
    Ik kan je veel informatie geven over recepissen etc. Je kan me weer bereiken per 16 juli a.s.
    Stedelijke recepissen werden uitgegeven om de toestroom van door franse soldaten meegenomen assignaten te temmen. Deze soldaten mochten met hun assignaten kleine betalingen doen echter altijd vergezegeld van een permissiebiljet, de handelaar kon deze assignaten inleveren bij het standsbestuur (de municipaliteit) met het permissiebiljet. De assignaten werden dan gecheckt opo echtheid, indien vals kregen ze het stempel Faux met de naam van de stad en de naar van de bezitter werd achterop het biljet geschreven. Voor de echte assignaten kreeg men recepissen, assignaten zijn dus nooit in Nederland uitgegeven, enkel recepissen of verwisselde assignaten. De stedelijke recepissen konden weer ingeleverd worden voor provinciale. Ik kan er avonden over vertellen. Wellicht komt dat een keer

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.