Te koop gevraagd / aangeboden

Tegeltableau

Gepost door delirious21 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Tegeltableau

    20 juni 2009 23:13
    Op een zolder kwamen we twee tegeltableau's tegen. Graag willen we weten wie de maker is van deze tableau's.
  • Re: Tegeltableau

    22 juni 2009 09:12
    Uw tegeltableaus zijn gemaakt bij Holland, Fayence- en Tegelfabriek tussen1893 en 1920 toen de fabriek werkzaam was in Utrecht.

    Fayencefabriek Holland, Utrecht maakte sieraardewerk: klokstellen, vazen, etc. (herkenbare eigen stijl) overeenkomstig met Zuid Holland, Rozenburg en Haga. Leurs en Heytze waren 2 van Rozenburg afkomstige ontwerpers. Eenvoudig gevormde serviezen en tegels, naar ontwerp van oa Berlage en Jac. van den Bosch.
    In de aardewerkindustrie behoort Fayencefabriek Holland tot de picturale of versierende richting.
    Ontwerpers oa. H.P. Berlage, J.P. van den Bosch, J.C. Heytze, Chr. van der Hoef, J.K. Leurs, A. Lansaat.
  • Re: Tegeltableau

    22 juni 2009 09:15
    Hebt u enig idee waar ik deze tableau's zou kunnen laten taxeren. Ik ben benieuwd naar de waarde van deze twee.
  • Re: Tegeltableau

    22 juni 2009 11:44
    Op deze website heeft u een mooi voorbeeld van een ander tableau
    [www.collectiegelderland.nl]
    Het zou mij niet verbazen als uw tegeltableaus geschilderd zijn naar een werk van deze Haagse landschapschilder J.M. Vrolijk (1845-1894)

    Ik heb geen idee waar u woont maar misschien is dit iets:
    Gratis taxatiemiddag antieke tegels
    In het Nederlands Tegelmuseum te Otterlo zal op zaterdag 12 september 2009 opnieuw een taxatiemiddag worden gehouden. Taxateur is Ger J.M. de Ree van CAPRIOLUS COLLECTABLE CERAMICS. Iedereen die in het bezit is van tegels of aanverwante keramiek uit de 16de t.m. 20ste eeuw en daarover wel eens meer wil weten, is van harte welkom op deze middag. De taxatie is geheel gratis. U moet uiteraard wel een entreekaartje kopen.
    Taxatiemiddag 12 september 2009, van 13.00 -16.00 uur.
    Nederlands Tegelmuseum, Eikenzoom 12,6731 BH OTTERLO, tel. 0318-591519
  • Re: Tegeltableau

    01 juli 2009 16:48
    Beste Delirious en cc mp.kunst
    Om wellicht nog meer info te achterhalen over beide tegels (en ik ben het eens met mp.kunst: tegels vermoedelijk met afbeeldingen 'naar' schilderijen van J.M. Vrolijk) kunnen de achterzijden van de twee tegels misschien nog verder helpen. Mogelijk dat ook op de achterkant kentekens zijn aangebracht: blad met de initialen JM en een getal met mogelijk ook nog andere tekens. Zijn foto;s te maken van de achterzijde en deze dan op te sturen?

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.