Informatie gezocht

Is dit schilderij van kunstschilder Joop v.d. Zouwen?

Gepost door zonzijde 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Is dit schilderij van kunstschilder Joop v.d. Zouwen?

    15 januari 2008 16:39
    In mijn bezit is een olieverfschilderij, voorstellende een rivierlandschap met op de achtergrond een stad/dorp (zie foto). In de oorlogsjaren '40/'45 door mijn vader in Den Haag door ruil verkregen. Ik heb geen datering,maar het zal uiteraard van voor de oorlog dateren. Ik heb mijn vader ooit horen vertellen dat het gemaakt zou zijn in de omgeving van Woudrichem. Ik ben daar wezen kijken maar ik kan de situatie niet goed plaatsen. Het schilderij is groot 100 x 45 cm, en deels met kwast en deels met schildersmes geschilderd. Het vinden van de signatuur was een probleem - ik heb jaren gedacht dat het ongesigneerd was - maar ik heb er een foto van kunnen maken die ook bijgevoegd is. De signatuur is weliswaar onduidelijk maar het lijkt op "J. v.d. Zouwen". Een speurtocht op internet leert dat er ooit een kunstschilder en kunstpedagoog Joop v.d. Zouwen was, maar meer weet ik niet. Zou dit schilderij van hem kunnen zijn? Maar mischien lees ik de signatuur wel verkeerd. Kortom, wie weet er meer?
    Bij voorbaat dank.



    4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2008 09:53 door zonzijde.
  • Re: Is dit schilderij van kunstschilder Joop v.d. Zouwen?

    18 januari 2008 14:42
  • Re: Is dit schilderij van kunstschilder Joop v.d. Zouwen?

    18 januari 2008 14:52
    Alex Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Ja !


    Ik probeer meer info over deze schilder te vinden (en ook eventueel de globale waarde van dit schilderij). Van wanneer tot wanneer heeft de schilder geleefd, en zijn er ook andere schilderijen van hem bekend (eventueel te zien)? De schilder (en tekenleraar) Joop van der Zouwen was overigens, zo is mij gebleken, mede-auteur van de handleiding bij de televisieserie 'Kijk, als je tekent zie je meer' in de jaren 1971-1977. Bij voorbaat dank als u informatie kunt leveren.
    Met vriendelijke groet, Rob






    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2008 11:39 door zonzijde.
  • Re: Is dit schilderij van kunstschilder Joop v.d. Zouwen?

    28 december 2008 15:06
    Joop v.d. Zouwen was tekendocent aan de Kweekschool met den Bijbel aan de Beukelsweg in Rotterdam.
    Samen met Wout van Ringlestein en Jan 't Lamm is hij de grondlegger van de televisieserie 'kijk, als je tekent zie je meer' waarvan de eerste versie (zwart/wit) in de jaren zestig is opgenomen.

    Hij was een inspirerende docent, die zijn studenten stimuleerde een eigen beeldende visie te ontwikkelen.

    Hij overleed in 1973 of 1974 aan longkanker.

    Er was een schilderij uit het eind van de jaren zestig van hem in bezit van Annie Vreugdenhil, dat een veel zeer pasteus was opgebouwd.

    Als docent heeft v.d. Zouwen ook les gegeven aan de leergang Esthetische Vorming van de Nutsacademie in Rotterdam. Bij mijn weten was hij een van de oprichters, samen met Geert Spuijbroek, van deze cursus.
  • Re: Is dit schilderij van kunstschilder Joop v.d. Zouwen?

    28 december 2008 15:11
    Joop v.d. Zouwen overleed in 1973 of 1974 aan longkanker. Hij was toen 61 of 62 jaar.
    .
  • Re: Is dit schilderij van kunstschilder Joop v.d. Zouwen?

    02 januari 2009 17:29
    Ter informatie aan allen:
    Ik heb in de loop van vorig jaar contact gehad met twee dochters en een zoon van Joop v.d. Zouwen, en meerdere leerlingen van hem. Mijn schilderij is inderdaad door hem gemaakt in 1939 of 1940. Het stelt voor een gezicht vanaf 'de Punt' in Gorinchem over de Merwede in de richting van Woudrichem. De kunstpedagoog, leraar en kunstschilder Joop v.d. Zouwen is geboren in 1916 en overleden in 1973, dus slechts 57 jaar oud geworden.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.