Informatie gezocht

Schilder V D VELDE

Gepost door Beterams 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Schilder V D VELDE

    29 maart 2008 19:05
    Ik ben in het bezit van twee schiderijen met de naam V D VELDE .
    Wie kan mij wegwijs maken.
    Waarde. Schilder.Herkomst

    Is het mogelijk dat de schilder is
    VELDE VAN DER ADRIEN ALPHONSE "FONS"
    1870-1936 Antwerpen-leiden.
    M.vr.gr. Armand
  • Re: Schilder V D VELDE

    02 mei 2010 13:05
    Ik heb hier wel een portret (van een voorouder) dat is gesigneerd:
    FONS VAN DER VELDE 1914 (in kapitalen).
  • Re: Schilder V D VELDE

    06 mei 2010 09:50
    Voorkeursnaam
    Fons Van der Velde,

    Naamsvariant
    Adrien Alphonse van der Velde,
    Fons Vander Velde,
    Fons Vandervelde,
    Fons van der Velde,
    Fons vander Velde,

    School
    Belgisch

    Geboorteplaats/datum
    Antwerpen 1870-01-22

    Sterfplaats/datum
    Leiden 1936-11-05

    Werkzame periode
    ca. 1885-1936


    Plaats/periode van werkzaamheid
    Antwerpen - tot 1914
    Leiden - daarna aldaar (Scheen 1981)


    Kwalificatie
    lithograaf, schilder, tekenaar

    Bronnen/Naslagwerken
    Scheen 1981
  • Re: Schilder V D VELDE

    17 mei 2010 20:12
    het zou goed kunnen zijn dat het van blok van der velde is en dat is kunstschilder uit terschelling
  • Re: Schilder V D VELDE

    01 september 2010 00:49
    In het Leidsch Dagblad van 22 Juni 1915 kwam ik het volgende bericht tegen:
    KUNST, LETTEREN, ENZ. Tentoonstelling Fons v. d. Velde.
    De Belgische kunstschilder Fons van der Velde heeft in den kunsthandel van den heer Van Egmond, Hoogewoerd 84, een aantal zijner in den jngsten tijd geschilderde kunstwerken geëxposeerd, die vooral ons. Leidenaars, van belang zijn.
    Deze Vlaamsche kunstenaar, die met zoovelen zijn vaderland heeft moeten verlaten en als balling zijn toevlucht in Leiden heeft gezocht, beziet de mooie plekjes in en om Leiden met een kunstenaarsoog en zij treffen hem natuurlijk meer, dan ons die ze altijd voor oogen hebben gehad. Men moet hem over de mooie gezichten van de Sleutelstad in zijn radvloeiend Vlaamsch hooren gewagen, om te kunnen begrijpen met hoeveel liefde hij zijn teekenstift in de verf heeft gedoopt, om dat alles weer te geven, zooals hij het met zijn dichterlijk oog ziet.
    Daarvan getuigen de talrijke schilderijen en pastels, die er de wanden versieren. Wij noemen o.a. de gezichten op de Pieterskerk, de Marekerk, ook in het avondlicht (Venetië van het Noorden).
    Wij wijzen op de verschillende hofjes en poortjes, door hem geschetst, alsmede op de verschillende landschappen, waaronder vooral treffend: “Morgenstond na den regen” en de gezichten op de bloemenvelden vol kleurengloed.
    Wij noodigen kunstminners uit vooral deze verzameling niet voorbij te gaan.
    Zeker vindt men er van zijn gading.
    --> De kunsthandelaar, Daniël van Egmond Jr., was de jongste broer van mijn grootvader van moeders zijde. Het getoonde schilderij zou best eens hier tentoongesteld geweest kunnen zijn en ik vermoed dat het gaat om een gezicht op de Haarlemmer Trekvaart ten noorden van Leiden bij de molen van Mulder. De boerderij is er dan niet meer. Het standpunt van de schilder was een boot op de vaart of de spoorbrug in de lijn Leiden-Warmond.
  • Re: Schilder V D VELDE

    29 september 2010 14:41
    uit een erfenis van de familie uit leiden, heb ik een schilderij van gesigneerd "v d velden" Het verhaal wat achter dit schilderij steekt is dat Fons vd Velden een zolderkamer bewoonde aan de Hoefstraat met uitzicht op het kruidhuisje. Tijdens de eerste wereld oorlog, vanaf 1914. Uit dank voor de bewoning van de zolderkamer heeft hij toen een schilderij aangeboden aan mijn familie. De afbeelding betreft een trekvaart aan de achterzijde van een grote kerk aan de Lammerschansweg. In het water ligt een platte trekschuit met kistjes bloemen erop(waarschijnlijk bestemd voor een veiling)Het is verder een mooi schilderij met een zware bronsachtige lijst eromheen.
  • Re: Schilder V D VELDE

    25 november 2012 20:37
    het gaat om alfons (roepnaam:fons ) van de velde.
  • Re: Schilder V D VELDE

    09 juni 2013 19:49
    Ik ben in bezit van bijna hetzelfde schilderij van de zelfde schilder .
  • Re: Schilder V D VELDE

    10 juni 2013 09:55
    De waarde van de doeken ligt niet zo hoog gezien de waarde in 2004, en dat zal nu alleen nog maar lager zijn is mijn ervaring op de veilingen van dit moment.

    Velden van der F Doek; Gracht met boten en figuren; 53x76; 40 (HE-2004)
    Velden van der F Doek; Grachtgezicht; gerestaureerd; 80bij100 140 (HE-2004)
  • Re: Schilder V D VELDE

    10 juni 2013 13:03
    Zou je me wat meer kunnen vertellen over de schilder ?zou het ook de Alfons van der velde kunnen zijn?Het schilderij is bijna net zo geschilderd als het andere en bij mij staat alleen van der Velde op.Tis niet echt een goed schilderij waarschijnelijk want bij de kunsthandel bij mij uit de buurt noemden ze het schilderij amateuristisch geschilderd.vriendelijke groetjes gerkje
  • Re: Schilder V D VELDE

    10 juni 2013 17:45
    Gerkje
    Ik ben met de twee schilderijen naar Antwerpen geweest naar kunst en kitch
    Daar is mij verteld dat niks waard zijn
    Onze schilderijen werden zeer slecht geschilderd . door een zeer amateuristich iemand.

    M.vr.gr.

    Armand Beterams
  • Re: Schilder V D VELDE

    10 juni 2013 19:47
    Maar waren ze wel door Alfons van der Velde geschilderd?Ik vind de waarde van het schilderij niet eens zo erg belangrijk maar de geschiedenis van het schilderij des te meer!
  • Re: Schilder V D VELDE

    11 juni 2013 13:58
    ik denk dat het niet veel uit maakt welke vd Velde het is, het blijft n.l. inderdaad een amateuristisch werk. Als ik kijk wat dergelijke schilderijen nu opbrengen op veilingen zal dat tussen de 50 -70 euro zijn.
  • Re: Schilder V D VELDE

    11 juni 2013 17:19
    Gerkje
    Volgen een kenner in antwerpen is het allemaal namaak in grote partijen.
    Door amateurs die er maar een naam bij zetten.

    Armand
  • Re: Schilder V D VELDE

    11 juni 2013 19:35
    Ach jakkes nu vind ik het schilderij al een stuk minder mooi !vond het ook al niet echt heel bijzonder, maar dacht als er nu een heel leuk verhaal achter zit was het nog wat! In ieder geval bedankt.
  • Re: Schilder V D VELDE

    24 augustus 2013 07:47
    het is voor mij niet helemaal duidelijk welke vd velde jullie in het bezit hebben. maar het schilderij in mijn bezit is proffesioneel geschilderd. en dit is opgemerkt door een restaurateur die het schilderij heeft gerestaureerd. de waarde is niet belangrijk maar de emotie en het verhaal erachter, bij het bewonderen van het schilderij wel.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.