Informatie gezocht

Wie kan iets vertellen over dit voorwerp

Gepost door Sjors Beverwijk 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Wie kan iets vertellen over dit voorwerp

    06 mei 2009 18:02
    Dit glazen buisje kreeg ik 15 jaar geleden van mijn oma.
    Het enige wat zij ervan wist was dat het van haar vader geweest is en dat het al in het ouderlijk huis lag in 1918 (Zuidwolde, Drenthe).
    Haar vader heeft het altijd zorgvuldig bewaard, maar hij heeft nooit verteld wat het is of waar het voor diende.
    Zij kreeg het pas weer in handen toen hij overleed in 1961.
    Er zijn mensen die zeggen dat het een waterpas zou zijn, anderen zeggen dat het een probeersel van een glasblaser is.
    Ik ben al naar het glasmuseum in Hoogeveen geweest, maar daar konden ze me niet vertellen. Ook ben ik naar Tussen Kunst en Kitsch geweest, maar ook daar hadden de experts nog nooit iets dergelijks gezien.

    Omschijving: totale lengte: 14cm, lengte punt: 2cm, diameter: 7mm, inhoud: gele vloeistof met daarin een luchtbel en een langwerpig stukje glas (lengte: 1,4cm).
    Wie o wie kan mij meer vertellen over wat dit is of onderdeel van iets is?



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2009 18:43 door Sjors Beverwijk.
  • Re: Wie kan iets vertellen over dit voorwerp

    15 mei 2009 21:42
    Is het niet een soort ampul?
  • Re: Wie kan iets vertellen over dit voorwerp

    17 mei 2009 13:34
    Ik denk niet dat het een ampul is, omdat de enige mogelijkheid om de vloeistof uit het buisje te krijgen is, door het glas te breken. Hierdoor krijg je waarschijnlijk veel glassplinters en dat lijkt me niet de bedoeling.
    Maar wie weet zit iker ook wel helemaal naast.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.