Informatie gezocht

Erfenis

Gepost door T&T 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Erfenis

    T&T
    10 juni 2009 20:31
    Ik heb een aantal schilderijen gekregen via een erfenis en vroeg me af of er misschien niets waardevol tussen zou zitten?

    Een van de schilderijen die mij het meest opvalt is een zeer mooi portret van een jong meisje. Het schilderij is van 1892 en de schilder is I., J. of T. Peeters? Het schilderij zelf is 32x41 en met kader 53x61 (goudkleurige omlijsting)

    Twee van de andere schilders zijn G Van Damme '71 en G baetens '67 bij de andere schilderijen zijn de namen zeer moeilijk leesbaar.

    Mocht iemand mij raad kunnen geven? Graag!

  • Re: Erfenis

    11 juni 2009 12:09
    Ik ben geen expert maar dit is wat ik heb gevonden.

    G. Baetens zou de Belgische schilderes Georgine Baetens kunnen zijn. Schilderes. Werkzaam te Laarne. Voorkeur voor o.a. bloemen, bosgezichten, landschappen, riviergezichten, zonsondergangen, landerijen.

    G.van Damme (soms ook G Van Damme) zou mogelijk Guido VAN DAMME (1955-) kunnen zijn Schilder. Figuratieve vormgeving. Opleiding aan Sint-Lucas te Gent, aan de Academie en aan het Hoger Instituut te Antwerpen. Was in 1979 leraar aan de Academie te Dendermonde. Vermelding op de “Prijs Toetenel” in 1982 en 1983.

    Ook is er een Belgisch schilder bekend onder de naam G.van Damme (soms ook G Van Damme) maar ik weet niet of hier dezelfde schilder mee wordt bedoeld. Deze schilder maakte oa Groentenstillevens.

    I, J of T Peeters is niet zo gauw iemand voor te vinden maar mijn gevoel gaat ook hier uit naar een Belgisch werk.

    Is er een Belgische connectie met de overledene?

    Voor met zekerheid een naam kan worden gegeven aan de schilderijen in uw bezit moet nog meer onderzoek worden gedaan. Dit is slechts een eerste stap.
  • Re: Erfenis

    T&T
    11 juni 2009 17:46
    Jawel, de persoon woonde in Laarne. Tot wie moet ik mij wenden voor verder onderzoek? Zouden ze enige waarde kunnen hebben denkt u?
    Alvast bedankt
  • Re: Erfenis

    11 juni 2009 23:20
    Allereerst het schilderij welke vermoedelijk van Georgine Baetens is. Deze is door de connectie van de plaats Laarne het meest waarschijnlijkst correct. Om zekerheid te krijgen zou u kunnen uitzoeken of de schilderes daar nog woont waarna u contact met haar kan opnemen.

    Van de andere twee schilderijen alsmede de schilderijen waarvan de handtekening niet duidelijk te ontcijferen zijn zou u een duidelijke close-up foto op deze website kunnen plaatsen.

    Zoals ik al heb verteld ben ik geen expert dus over prijzen moet u mij niet vragen. Als het op prijzen aankomt gebruik ik hooguit de prijzen van veilingopbrengsten en die ben ik van deze schilders niet tegengekomen.
  • Re: Erfenis

    06 november 2016 10:39
    Ik ben een achternicht van Georgine Baetens, intussen is zij overleden, maar haar handtekening herken ik wel op het schilderij met de bloemen.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.