Informatie gezocht

Van wie is dit schilderij?

Gepost door Jojo62 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Van wie is dit schilderij?

    03 november 2010 12:49
    Beste lezers,

    Ik ben al jaren op zoek, naar de schilder van dit schilderij. Het is al jaren in het bezit van mijn familie en niemand weet wie dit geschilderd heeft. Er wordt beweerd dat dit een replica is, maar dat maakt mij in principe niet zoveel uit. Wel weet ik dat er reliëf te voelen is op het doek. Ik wil graag achterhalen of dit ooit geschilderd is door een bekende of onbekende schilder.
    Er staat een niet te lezen handtekening op en een vaag logootje met E&B.
    Op het schilderij staat een schoolklasje met meisjes die handwerkles krijgen. De meisjes zijn gekleed in lange rokken en ze hebben klompjes aan. Dit doet mij denken aan de tijd van Ot en Sien en misschien is het streek gebonden. Ik denk zelf aan een locatie destijds, in het Noorden van ons land.

    Mocht iemand dit weten, dan graag jullie reacties,

    Groeten Jolanda
  • Re: Van wie is dit schilderij?

    03 november 2010 18:02
    Het is een oleografie naar een schilderij van Emanuel van Beever, een jong gestorven kunstenaar die tot de Larense School gerekend wordt en een heel sympathiek en gevoelig oeuvre heeft nagelaten. Op de site van het Joods Historisch Museum is info over hem te vinden en ook op de site van DeValk Lexicon der Larense schilders.

    Zo'n oleo is een geverniste lithografie die veelal op doek geplakt werd om een olieverfschilderij te simuleren. Op de boezeroenen van de middelste meiskes zie je het kleurcontrast tussen het nagedonkerde vernis en de witte papieren ondergrond. Het bedrieglijke is dat men ze vaak ook nog "blinddrukte", waardoor er reliëf ontstond. Zo dus ook hier. Meestal kloppen die blindgedrukte ribbels niet met de verfstreek van de voorstelling, waardoor ze zichzelf verraden.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.