Informatie gezocht

tegeltableau

Gepost door tannetje 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • tegeltableau

    10 januari 2011 14:10
    Hallo, een vraagje. Een familielid van mij is in het bezit van een tegeltableau. Het betreft de voormalige melkinrichting, annex zuivel en ijsfabriek Zaanlandia, Valkstraat 12-14 te Zaandam. ( 1905 ) Destijds aangetroffen achter het behang bij verbouwing.Het is niet gesigneerd. In de rechterhoek aan de onderzijde staat vermeld : Holland Utrecht. De naam van de fabriek staat eveneens vermeld op het tableau. De lijst hoort er niet omheen. Wegens omstandigheden zal dit tableau wellicht verkocht moeten worden. Destijds is er door een handelaar een behoorlijk bedrag voor geboden, maar afgeslagen.
    De vraag is dus weet iemand wat de waarde ongeveer zou kunnen zijn ?
    Ik hoor het graag.
    Met vriendelijke groet,
    Karin.
  • Re: tegeltableau

    BB
    10 januari 2011 19:27
    Beste Karin,
    Ik heb geen idee wat het waard is. Wat ik wel weet dat is dat dit denk ik een erg leuk item is voor het Zaans Museum (De Zaanse Schans). Je zou contact met ze kunnen opnemen. Misschien zijn ze geinteresseerd.
    Groet
    Bert
  • Re: tegeltableau

    10 januari 2011 23:40
    Uw tegeltableau is gemaakt bij Holland, Fayence- en Tegelfabriek. Deze fabriek heeft tussen 1893 en 1920 dit soort aardewerktegels gemaakt in Utrecht.

    Fayencefabriek Holland, Utrecht maakte sieraardewerk oa klokstellen, vazen, etc maar ook dit soort tegeltableaus in opdracht.


    In de aardewerkindustrie behoort Fayencefabriek Holland tot de picturale of versierende richting.

    Voor juiste waardebepaling kunt u beter naar een expert gaan.
  • Re: tegeltableau

    11 januari 2011 09:13

    Bedankt voor de snelle reactie. Hier zijn wij in ieder geval een eind mee op weg.
    Met vriendelijke groeten,

    Karin.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.