Informatie gezocht

Robert Mols (1848-1903)

Gepost door Etienne de Wit 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Robert Mols (1848-1903)

    23 december 1998 22:21
    Ik ben op zoek naar gegevens over het leven van de Belgische (Antwerpen)(marine)-schilder Robert Mols (1848-1903). Wie kan mij informatie geven over zijn schilderijen, zijn stijl van schilderen, zijn verschillende verblijven in diverse landen, etc.
  • Re: Robert Mols (1848-1903)

    30 januari 2000 14:23
    hallo,
    Ik ben Edwin Mols.
    Ik kan jen niet veel vartellen over Robert Mols.
    Het enige dat ik weet is:Dat ze in onze familie wel praten dat er voorvaderen uit Belgie kwamen.
    Als je wat meer weet over Robert, zou ik dat graag vernemen.
  • Re: Robert Mols (1848-1903)

    05 oktober 2000 18:39
    : Ik ben op zoek naar gegevens over het leven van de Belgische (Antwerpen)(marine)-schilder Robert Mols (1848-1903). Wie kan mij informatie geven over zijn schilderijen, zijn stijl van schilderen, zijn verschillende verblijven in diverse landen, etc.
  • Re: Robert Mols (1848-1903)

    05 oktober 2000 18:46
    MOLS,Robert (Antwerpen, 1848 - 1903)
    Schilder, etser. Zoon van Florent Mols. Opleiding aan de Academie te Antwerpen. Begaf zich in 1866 naar Parijs en Barbizon en werkte er o.l.v. J.F Millet, A. Vollon en J. Dupré. Schilderde aanvankelijk een aantal zware, sombere landschappen, o.a. te Barbizon, maar ca. 1872 verhelderde zijn palet en ontstonden talrijke marines. Vond de inspiratie voor zijn marines en havengezichten o.m. aan de Franse kust, waar hij jaarlijks verbleef, te Rotterdam en uiteraard te Antwerpen. Meestal waren deze werken zeer precieze en getrouwe weergaven van de werkelijkheid, zonder enige fantasie of poëzie en baadden ze in een lichte, doorschijnende, grijze atmosfeer. Ter afwisseling schilderde hij soms ook landschappen, panoramische gezichten van o.m. Venetië, Antwerpen, Parijs, bloemstukken en stillevens. Reisde veel, o.m. naar Nederland, Turkije, Duitsland, Frankrijk. Schilderde, samen met RP. Van Engelen, het Kongodiorama voor de Wereldtentoonstelling te Antwerpen in 1894. Werk o.m. in de Musea te Antwerpen, Tervuren.
    (Gegevens uit "De Belgische Beeldende Kunstenaars uit de 19e en 20 e eeuw", door Paul Piron.)
    Antwerpen heeft ook een Robert Molsstraat.
  • Re: Robert Mols (1848-1903)

    18 december 2005 12:42
    robert mol is een Antwerpse schilder. Vooral gekend om zijn marineschilderijen .
    Er bevinden zich verschillende werken in de musea te Antwerpen; is in de leer gegaan bij Millet en andere groten. Congolees paviljoen wereldtentoonstelling
    bekijk de prijzen die zijn schilderijen behalen op openbare kunstveilingen, sommigen tot 20.000 euro.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.