Informatie gezocht

Schelfhout

Gepost door ilonca 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Schelfhout

    01 oktober 2013 20:59
    wie kan mij vertellen welke Schelfhout dit is (wie van de 3) en hoe kan ik zien of deze tekening echt is ?



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/10/2013 21:09 door ilonca.
  • Re: Schelfhout

    02 oktober 2013 16:41
    Indien een Schelfhout, dan natuurlijk Andreas, want het is een vroeg 19e eeuws ding. Maar het lijkt me stug dat Schelfhout zelf "Schelf Hout" zou schrijven. En zijn voorletter liet hij nooit weg. Qua handschrift zou het weer wel kunnen. Maar eigenlijk zijn de poppetjes iets te knullig. Hij was een razend knappe kunstenaar die meestal veel preciezer tekende. En voorstellingen 'sous bois' zonder vrije luchten deed hij vrijwel niet. Ik denk dus dat iemand anders (wel een tijdgenoot van hem) die naam er onder gezet heeft. Maar durf niet absoluut uit te sluiten dat Schelfhout de maker van deze gewassen pentekening is.
  • Re: Schelfhout

    07 november 2013 16:17
    Het is een Henri Schelfhout. Die maakte nogal wat bosgezichten, maar figuren waren niet zijn sterkste kant. In de tijd dat Jongkind op het atelier van Andreas Schelfhout werkte (Koninginnegracht 6 Den Haag), signeerde Henri (heel flauw) met SchelfHout, in navolging van JongKind. De waarde is gering.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.