Informatie gezocht

LEESMUSEUM ANNO 2002 ????

Gepost door arjan van Ruyven 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • LEESMUSEUM ANNO 2002 ????

    11 februari 2002 00:07
    Een leesmuseum anno 2002, wat houd dat in ?. Als student van de Academie van Bouwkunst te Amsterdam heb ik de opdracht gekregen om een leesmuseum te ontwerpen, geinspireert naar het leesmuseum op het Rokin.Deze leek me een goede ingang om reacties los te krijgen over wat met verstaat onder lezen en museum vooral in deze tijd van hap, slik weg ( consumputiemaatschappij ) en de overmaat aan aanbod ( NEEN niet nog een erbij ...) Hoort het boek tot het ware lezen, of moet men het begrip ergens anders plaatsen, bv het opnemen van informatie, een veel bredere kijk dus. Ben benieuwd naar uw kijk op het begrip LEESMUSEUM.
  • Re: LEESMUSEUM ANNO 2002 ????

    10 maart 2002 14:11
    Hoi Arjan,

    Ik zou eens een kijkje gaan nemen in het Letterkundig Museum in Den Haag en vooral in het Kinderboekenmuseum (is in het Letterkundig Museum). Het museum heeft veel educatieprogramma's voor kinderen en schoolklassen. Doel: leesbevordering.Probeer het ook eens bij het schoolmuseum in Rotterdam of scrypterion (Tilburg). Niet echt leesmusea, maar raakvlakken.
    Je zult aan deze musea waarschijnlijk niet veel hebben op bouwkundig gebied vrees ik, wel op inhoudelijk vlak.
    Echte leesmusea ken ik niet, zeker niet op het Rokin, maar ik ben wel benieuwd of het een echt concept is of een roddel. Het lijkt me wel een leuk idee!
    Ik weet niet of je (nog) iets aan deze informatie hebt, maar in ieder geval succes.

    Groeten Eva van Deijck (museologe)

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.