Informatie gezocht

AJ Zwart

Gepost door Maarten 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • AJ Zwart

    18 juni 2002 22:11
    Wie kan informatie geven over AJ Zwart, de Scheen en lexicon ken ik maar zou graag meer willen weten van de schilder.

    Wat nu de echte waarheid is in de signeering van aj en zwart,
    Je ziet veel landschappen maar ook binnenplaatsjes, interieurs en stillevens, zijn dit periodes?

    Ik hoor graag als iemand meer weet
    mvg
    maarten
  • Re: AJ Zwart

    02 juli 2002 01:57
    Maarten

    Ik heb AJ Zwart heel goed gekend daar ik als handelaar in het verleden vele
    schilderijen voor hem verkocht heeft.
    Ik heb hem jaren geleden voor het eerst ontmoet op zijn woonark in Woerden, vervolgens heeft hij zijn ark verkocht en heeft zijn laatste jaren versleten in het Rosa Spierhuis in Laren NH.
    Ik ben daar vele malen geweest en hij schilderde alles wat hem op dat moment het meeste aan sprak, hij heeft voor mij prachtige plasgezichten gemaakt waar hij een genie in was, ook vervaardigde hij Drentse schaapskooien op klein formaat, het waren stuk voor stuk juweeltjes.
    Zijn interieurs waren nagenoeg allemaal het zelfde en die maakte hij alleen als ik er om vroeg maar liever niet.
    Hij signeerde bijna altijd A J Zwart maar ook wel alleen Zwart waar ik er nog een in mijn prive heb.
    Zijn onderwerpen hebben niets te maken met zijn periodes want hij had een fotografisch geheugen en schilderde wat hem op het moment voor de geest kwam.
    Hopende dat U hier iets aan heeft.

    Cees van Yperen
  • Re: AJ Zwart

    10 augustus 2002 12:15
    Over de signering met "A.J. Zwart" en "Zwart" zijn verschillende verklaringen.
    Zijn dochter Elze Dil-Zwart vindt de werken die met alleen Zwart ondertekend zijn de echte hoogstandjes. Daarover verschil ik met haar van mening.
    Ik heb in de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de werkwijze van A.J. Zwart.

    De opmerking van "jan" op 19-06-02 zegt meer over jan, hij heeft hierover kennelijk geen objectieve informatie kunnen achterhalen.

    De reaktie van Cees van Ieperen is wat meer waarheidsgetrouw doch zijn vizie lijkt mij teveel vanuit het zichtspunt van een handelaar.

    Elze Dil-Zwart heeft aan de RKD in Den Haag een grote hoeveelheid materiaal overgedragen die mogelijk interessant is. Wel oppassen, er zit veel subjectieve informatie tussen.

    Op dit moment ben ik bezig met een multispectraal onderzoek van verschillende werken van A.J. Zwart. Over de resultaten wordt tzt verslag gedaan via de website www.artspect.nl

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.