Informatie gezocht

Naam schilder

Gepost door WilvdLelie 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Naam schilder

    03 mei 2015 16:03
    Schilderij toont de Knorsluis, ook wel Kanonsluis genoemd, gelegen aan de zuidoever van de Rijn bij Arnhem (de Praets). Thans bevindt zich op die plek de Nelson Mandelabrug. Het schilderij dateert van 1940. De signatuur wijst naar een maker met de initialen C.T. of T.C. Ik wil graag weten wie de schilder is. Hartelijk dank alvast
  • Re: Naam schilder

    03 mei 2015 16:32
    Misschien is het Ton Cozijnsen: Anton Jan Cozijnsen 1917-1969. Die signeerde zijn tekeningen ook met een C en een T ineen. Het is een werk uit 1940, best een beetje vervreemdend en magisch-realistisch. In dat chaotische jaar deden kunstenaars onverwachte dingen. Er is weinig over hem te vinden, maar het RKD heeft wel iets:

    [rkd.nl]
  • Re: Naam schilder

    03 mei 2015 18:06
    Dank voor de reactie. De combinatie van de initialen is een sterke aanwijzing dat Cozijnsen de maker is. Uw reactie stimuleerde mij tot enig rondkijken op internet. Er is inderdaad niet zo veel over de schilder te vinden. tevergeefs heb ik gezocht naar werken van de schilder om zijn iniialen te vergelijken, maar heb niets gevonden. Wat mij wel opviel is dat het vooral een Haagse schilder is. Een relatie met Arnhem heb ik niet gevonden. Je vraagt je af hoe een onbetekenend sluisje in Arnhem het doek van Cozijnsen heeft gevonden. Ook las ik over zijn deelname aan de groep Vrije Beelden, waar abstracte kunst de toon aangaf. Ik kon dit genre niet zo goed rijmen met de realistische weergave van de sluis. Ik hoop nog meer informatie te verzamelen om met enige zekerheid de maker te kunnen ontmaskeren.
  • Re: Naam schilder

    03 mei 2015 19:36
    Die argumenten kan ik niet echt weerleggen, maar ik weet wel dat je als 22-jarige jongen in 1940 niet zomaar in je comfortabele Haagje kon blijven, tenzij je kreupel was. Dan ging je naar het front en dat was de Grebbeberg en omstreken. Daar verveelde iedereen zich tot de ellende begon. Verder is de enige tentoonstelling die we kennen bij Van Reekum in Apeldoorn geweest. En heeft het Twents Veilinghuis een groot ouderwets landschap geveild met zijn volle naam. Daarom dacht ik ook dat hij nogal een alleseter geweest is. Zoals heel veel schilders in die periode. Maar je hebt gelijk, het bewijst niks.
  • Re: Naam schilder

    13 augustus 2020 13:19
    Dit topic is niet meer actueel, maar trok mijn aandacht omdat ook ik op zoek ben naar de schilder van een doek met dezelfde initialen. Het schilderij komt uit de boedel van mijn schoonouders. Interessant vind ik de reactie over Arnhem. De roots van de familie liggen in Arnhem. De schilderstijl van beide schilderijen vind ik overeen komen. Zou het echt de Haagse schilder betreffen? Op de achterzijde staat 70/8 n 66175 Dinsdag.

    Ben benieuwd naar reacties

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.