Informatie gezocht

Elbert Hooyberg

Gepost door katy 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Elbert Hooyberg

    06 februari 2004 23:11
    Wie kan mij iets vertellen over de schilder Elbert Hooyberg waarvan ik vijf schilderijen heb geërfd? Het zijn raadselachtige voorstellingen met mensen die alle kanten uit lijken te rennen.
    katy
  • Re: Elbert Hooyberg

    04 november 2004 14:01
    Elbert Hooyberg is mijn overleden oom, waarvan ik weet dat hij zo nu en dan
    schilderde. Zelf heb ik ook een aquarel van Elbert.
  • Re: Elbert Hooyberg

    11 november 2004 08:07
    ik ben de kleindochter van Elbert Hooijberg. Mijn opa was van beroep kunstschilder en later restaurateur. Ik heb deze vraag voorgelegd aan mijn vader die zeer verbaasd was dat er zoveel schilderijen in omloop zijn van zijn vader. Bij zijn weten zijn de schilderijen aan de Gemeente Amsterdam gegeven in het kader van de contraprestatie en is de rest onder familie en kennissen gebleven. Mijn vader kan zich vaag iets herinneren van deze schilderijen alhoewel het niet de gewoonte was van mijn opa om mensen te schilderen. Vaak betrof het stillevens en landschappen.
    Groet, Stella Verhorst-Hooijberg
  • Re: Elbert Hooyberg

    14 november 2004 15:38
    Hallo Katy,
    Wat leuk om te weten dat er schilderijen van Elbert Hooijberg buiten de familie om in omloop zijn. Over de schilderijen kan ik je alleen maar vertellen wat mijn schoonvader , zijn zoon, ons heeft verteld, maar waarschijnlijk heeft mijn schoonzus dat al medegedeeld, want ik zag dat zij ook een berichtje heeft gezonden. Ik ben dus getrouwd met een kleinzoon van Elbert, en wij hebben ook de nodige schilderijen van hem gekregen toen hij nog leefde. Wij hebben ook een paar schilderijen met mensen erop, maar in mensen schilderen was hij geen ster, tenminste dat vind ik. Het blijkt dat hij deze schilderijen geschilderd heeft in de beginperiode. De schilderijen die wij van hem hebben zijn van een latere periode en zelfs tot kort voor zijn dood in de jaren tachtig. Dit waren over het algemeen stillevens. Misschien is het leuk om foto's te maken van de schilderijen en te emailen dan kan ik ze aan mijn schoonvader laten zien, misschien kan hij er dan iets meer over vertellen. Lijkt me ook leuk om te weten hoe ze bij jullie in de familie zijn gekomen.
    Met vriendelijke groet
    Hélène Hooijberg
  • Re: Elbert Hooyberg

    06 december 2004 20:50
    Ik heb uit de erfenis van mijn grootvader onlangs ook een Hooijberg gekregen. Het is een aquarel met een zeegezicht met duinen genaamd 'Texel'.

    Met vriendelijke groet,

    Detlev Bosboom
  • Re: Elbert Hooyberg

    18 maart 2006 19:01
    Recent heb ik uit de erfenis van mijn grootmoeder (mijn beide grootouders zijn oorspronkelijk afkomstig van Texel) een schilderij gekregen van De Slufter, een landschapgebied op Texel. Het is gesigneerd door E. Hooyberg. Ik heb het laten restaureren en het is een zeer fraai, kleurrijk en gedetailleerd schilderij.

    Met vriendelijke groet,

    Bert Koorn.
  • Re: Elbert Hooyberg

    29 oktober 2006 17:12
    Beste Helene,

    Vandaag 29 oktober 2006 heb ik van mijn ouders (71 en 75 jaar) een schilderij van E. Hooijberg mee gekregen. Dat stond sinds kort op zolder omdat de lijst wat beschadigd was.
    Toen ik mijn ouders vroeg hoe zij eraan kwamen vertelden ze mij het volgende: Vlak voor hun huwelijk (ong. 1956) gingen ze naar Texel. Ze zagen een mooi schilderij van een zonsondergang, wat ze graag wilden kopen. Dat kon niet, vertelde de heer Hooijberg, dit schilderij was al verkocht, en een nieuwe maken kon ook niet omdat dit niet het goede jaargetijde was voor zonsondergangen. Hij maakt in opdracht voor hen, deze twee verliefde mensen, een duinlandschap met zee. Ik vind het hartstikke leuk dit schilderij nu (in bruikleen, hoor, zei mijn vader vier uur geleden) aan de muur te hebben en bijna nog leuker was iets over hem te vinden op Internet vanuit 2004 en daar reageer ik nu op.

    Met vriendelijke groet, Anja Postuma

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.