Informatie gezocht

Boektitel over de visuele analyse van schilderijen?

Gepost door scharrelaar 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Boektitel over de visuele analyse van schilderijen?

    01 mei 2017 18:57
    Ik zoek een Nederlandstalig boek over de visuele analyse van schilderijen. Daarin moet dan heel duidelijk met plaatjes ondersteund staan uitgelegd wat de betekenis is van schilderkundige termen als "compositie", "toets", "handschrift", etc. Kent hier iemand een dergelijk boekwerk?



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2017 18:57 door scharrelaar.
  • Re: Boektitel over de visuele analyse van schilderijen?

    01 mei 2017 20:02
    Inleiding in de iconografie door R. van Straten
  • Re: Boektitel over de visuele analyse van schilderijen?

    01 mei 2017 21:32
    sytze Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Inleiding in de iconografie door R. van Straten


    Dank. Dat ziet er interessant uit. Ik zal het boek aanschaffen.
  • Re: Boektitel over de visuele analyse van schilderijen?

    02 mei 2017 08:39
    Het is de inleiding voor het eerste jaar kunstgeschiedenis in Leiden. Er is weinig eigentijds in het Nederlands op dat gebied, omdat daar de kunst zelf eigenlijk al ophoudt en wetenschap begint. Die bedient zich tegenwoordig van het Engels. Onderzoek over onze belangrijke schilders heeft nu eenmaal een wereldwijd publiek. Maar op het web staan goede Nederlandse begrippenlijsten e.d. voor scholieren. En er worden al sinds de 16e eeuw Nederlandstalige handboeken kunsttheorie voor de kunstacademies uitgegeven. Maar die waren/zijn voor het produceren van schilderijen bedoeld. Niet voor analyse achteraf. En dat laatste is waarschijnlijk waar u op doelt.
  • Re: Boektitel over de visuele analyse van schilderijen?

    02 mei 2017 16:47
    Ik heb het boekje inmiddels in huis. Het was niet duur, en het ziet er zeer interessant uit wat de symbolistische betekenis van (vooral oude) schilderijen betreft. Dus sowieso een mooie aanwinst!

    Maar zaken als "compositie", "toets", "handschrift", etc. lijkt het boekje niet te bespreken. Vanochtend heb ik bij een Kringloopwinkel voor een paar centen nog een handboekje voor schilderen met olieverf aangeschaft. Het is bedoeld voor mensen die zelf willen gaan schilderen, maar het bespreekt niettemin een aantal van de schilderkundige termen waar ik een boek over zocht. Mogelijk moet ik het dus inderdaad meer zoeken in de richting van een praktisch handboek over kunstschilderen.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.