Informatie gezocht

schilder Theo van der Horst jr.

Gepost door robertvdh 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • schilder Theo van der Horst jr.

    08 juli 2017 11:51
    Zeer onlangs een schilderijtje van Th. van der Horst jr. gekocht. Geen informatie van de verkoper, geen jaartal alleen een duidelijke signatuur. De 't' van Horst staat op de zijkant van het schilderij.

    Bij het googlen naar info over Th. van der Horst kom ik op een schilder die leefde van 1921 tot 2003 maar die hoofdzakelijk expressionistisch heeft geschilderd. De kerk op het schilderij heeft wel wat van de Martini toren in Groningen maar dan zonder kroon.

    Wie kan mij helpen aan meer informatie over dit mooie werkje.
  • Re: schilder Theo van der Horst jr.

    08 juli 2017 13:24
    Ben inmiddels wat verder gekomen. Het is de Eusebius of Grote kerk in Arnhem. Deze is aan het eind van de 2e Wereldoorlog grotendeels verwoest na een bombardement en later weer gerestaureerd. Het schilderij moet dan in ieder geval wel voor 1944 geschilderd zijn.
  • Re: schilder Theo van der Horst jr.

    08 juli 2017 13:50
    Maar dan is het toch wel de JvdH die in 1921 geboren werd. Die woonde 82 jaar in Arnhem.

    [rkd.nl]
  • Re: schilder Theo van der Horst jr.

    08 juli 2017 14:08
    Dank voor je reactie.

    Je spreekt van 'J' vd Horst terwijl zijn initialen Th. zijn? Dan zou hij dit op jonge leeftijd geschilderd kunnen hebben voordat hij de meer expressionistische kant opging?
  • Re: schilder Theo van der Horst jr.

    08 juli 2017 14:52
    Sorry, dat was een vergissing. Theo natuurlijk. Dit zal dan een jeugdwerk zijn. Hij noemt zich immers junior, dat doe je niet op latere leeftijd. Ik kan me vanuit dat latere werk best voorstellen dat hij als jonge jongen zo schilderde. Uitsluitsel kan wellicht het Arnhemse Notarishuis in de Bakkerstraat bieden.
  • Re: schilder Theo van der Horst jr.

    08 juli 2017 15:02
    Dank Sytse. Op wat voor manier zou het notarishuis uitsluitsel kunnen geven, denk je?

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.