Pagina 2 van 2
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.
-
Registratiedatum: 2 jaren geleden
15 februari 2023 00:07Hoi Isabel
Wat leuk om een bericht van je te lezen, wat een toeval dat je ook op dit forum bent terecht gekomen.
Wij waren een aantal schilderijen aan het onderzoeken en kwamen op deze Forum.
Wij zijn net gestopt met onze zaak. Maar het schilderij krijgt een mooie plek in ons huis .
Mvg
Martin & Ismael
-
Registratiedatum: 2 jaren geleden
28 juni 2023 21:14Dag Annemiek,
Wilde je mailen nav dit forum, maar de mail komt retour. Mag ik je goede maladres svp?
alvast hart dank.
vrgrt Ria Sluiter
-
Registratiedatum: 2 maanden geleden
31 augustus 2025 19:47goedendag,
ik ben Ir Harco Jellema , oud adj- dir van de tropische landbouwschool in Deventer.
bij de opheffing van het instituut - toen Hogeschool Larenstein - in 2006 met een verhuizing naar Wageningen was er veel materiaal dat dreigde in de afval container te verdwijnen.
Veel oude boeken e.d. heb ik gered en teven een grote map met tekeningen van "onkruiden van de Indische laagvlakte" er was een papiertje bij dat het waarschijnlijk gemaakt was door de Geer-Boers in het Jappenkamp.
gezien de andere tekeningen / schilderijen van hem kan ik me voorstellen dat het om dezelfde persoon gaat.
het zijn ca 25 detailtekeningen van onkruiden met een duidelijke beschrijving per plant. dit kan alleen iemand gemaakt hebben die meer botanische kennis heeft van de kruiden in Indonesië.
In de bijlage een voorbeeld.
Ik heb het steeds bewaard met de gedachte dat ik misschien ergens nog familie zou treffen die dit bekend voorkomt.
voor nadere info: h.w.f.jellema@home.nl
0651502242
-
Registratiedatum: 2 maanden geleden
31 augustus 2025 21:39beste allemaal, familie, kennis van ... De Geer-Boers,
Bij de opruiming van de Tropische Landbouwschool in Deventer in 2005 -2006 kwamen vele oude dingen te voorschijn. alles moest maar in de container.
Zelf heb ik sommige zaken kunnen redden van de ondergang. Zo ook een map met vele botanische tekeningen van onkruiden / planten uit Indië.
er zat een briefje bij: waarschijnlijk gemaakt door De Geer-Boers in het Jappenkamp.
Het moet gemaakt zijn door iemand met veel botanische kennis van de tropische planten en kruiden in Indië.
Bij mijn eigen opruiming kwam ik alles weer toen en ging zoeken op internet.
mogelijk heeft familie belangstelling voor de hele map.
in de bijlage een voorbeeld van een tekening.
Harco Jellema, oud adj-dir Hogeschool Larenstein ( de trop. Landbouwschool Deventer)
h.w.f.jellema@home.nl
-
Registratiedatum: 7 jaren geleden
01 september 2025 14:32Mijnheer Jellema,
Zeker is dit een tekening en beschrijving van mijn grootvader (van moeders kant) A.J.L. de Geer Boers.
Wat ben ik blij dat u de map met tekeningen van mijn grootvader gered heeft en wat had hij uw compliment over zijn kennis van planten geweldig gevonden!
Ik heb de eerste 7 jaar van m'n leven samen met mijn moeder bij mijn grootouders gewoond en heb dus een bijzondere binding met hen gekregen, mij grootvader was meer vader dan opa voor mij.
Mijn opa is als kleine jongen met zijn ouders naar Indonesië vertrokken, zijn vader heeft in Nederland een boomkwekerij gehad en zelf heeft hij in Indonesië de middelbare tuinbouwschool doorlopen, hij had veel liefde voor alle bloemen en planten en ging na zijn terugkomst in Nederland regelmatig naar de Hortus in Amsterdam en Leiden, hij wilde dan zoals hij zei zijn oude vrienden uit Indië bezoeken.
De tekeningen en beschrijvingen u heeft zijn door hem gemaakt nog voor hij geïnterneerd werd. Hij heeft een aantal jaren een kleine theeplantage beheerd in Tjitespong, daar heeft hij ook wat onderzoek gedaan wat hij opgestuurd heeft aan de landbouw hogeschool Wageningen o.a. over het telen van boerenkool in de bergen van Indonesië en het enten van diverse planten op elkaar. In deze periode trok hij vaak het oerwoud in met een vriend om te kijken wat daar allemaal groeide.
Door de oorlog is er echter hier in Nederland niets meer van over, behalve dat wat nu in uw bezit is!
In het kamp heeft hij stiekem ook getekend maar eigenlijk alléén over de situatie in het kamp. Deze tekeningen heeft hij verstopt in een bamboe koker onder het dak van zijn verblijf. Later in Nederland zijn deze tekeningen gekopieerd en de meeste originelen aan het Museon in Den Haag geschonken.
Mocht u de tekeningen kwijt willen, zou ik ze heel graag van u willen ontvangen en ik zal zeker er voor zorgen dat ze in de familie blijven, anders zou ik heel graag foto's hiervan willen ontvangen via de e-mail van mijn man: peter@swiebel.nl (mijn eigen mailbox is niet groot genoeg.).
Met vriendelijke groet,
Annemiek Jansen
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.