Informatie gezocht

Herman Kruyder

Gepost door gerspee 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Herman Kruyder

    08 februari 2020 19:48
    Mooi schilderij en beetje verborgen qua kleur gesigneerd H.Kruyder . Graag jullie ideeën over dit schilderij . alvast bedankt
  • Re: Herman Kruyder

    09 februari 2020 09:06
    Via Google Image verschijnt dit schilderij op een ander forum met het commentaar van directeur Vellinga van het Haagse Venduhuis dat het in 1995 verkocht als nr. 0025 van boedelveiling 32. Een echte Kruijder wordt natuurlijk niet tussen de fietsen en ijskasten zonder catalogus verkocht, daar is Vellinga duidelijk over:

    [forum.findartinfo.com]
    [forum.findartinfo.com]

    Daar is ook te zien dat het spieraam jonger is dan Kruyders sterfjaar 1935. Zegt niet alles: je kunt een doek immers op een ander spieraam zetten. Maar doek en spieraam zijn hier wel een eenheid. Een dwarslat met daarop de doekmaat is zover ik weet nooit van na-oorlogs Nederlandse makelij, zulke spietjes evenmin. Nederland houdt sowieso niet van dwarslatten omdat ze altijd storend door het doek heen drukken. De kannen lijken 'Sasksisch blauw' en de schilderstijl doet ook aan Duitsland denken, dat toen sterk onder invloed van Bernard Buffet stond. Die invloed lijkt me hier duidelijk. Wat Vellinga niet overwoog is dat Jo Kruyder het gemaakt zou kunnen hebben. Die stierf pas in 1973, maakte veel stillevens en reisde veel.

    Rest wel het feit dat de signatuur (heeft leeftijd, dus flink lang geleden) in Hermans handschrift is gezet. Maar zonder voorletter.

    In de lijst met deze titel heeft ooit een Stalletje van Bethlehem gezeten.
    De autoriteit op Kruijder is Studio2000. Je weet maar nooit...



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2020 09:13 door Hart.
  • Re: Herman Kruyder

    09 februari 2020 11:06
    Bedankt voor je reactie en is inderdaad op een ander spieraam ooit gezet en was groter zo te zien aan de snijkanten . De H staat er wel op en heb een detail foto voor je bijgevoegd .
  • Re: Herman Kruyder

    09 februari 2020 11:40
    Nou, daar wordt het inderdaad wel iets anders van. Ik vind het weliswaar niet op een Herman Kruijder lijken, maar hij was een hele rare, hij werd af en toe in een inrichting opgenomen en dan wil een schilder zijn stijl nog wel eens veranderen. Zoals gezegd: Studio2000 is de expert. En [www.aukevanderwerff.nl]

    Het venduehuis in Den Haag maakt overigens zelden een misser. En het veilingpubliek was het kennelijk met Vellinga eens. Als dit desondanks een Herman Kruijder blijkt, zou het tamelijk sensationeel zijn.
  • Re: Herman Kruyder

    09 februari 2020 12:41
    Zou inderdaad leuk zijn als het toch van hem zou kunnen zijn . Er is een schilderij van hem een beetje in de zelfde techniek geschilderd waarvan de foto bijgevoegd . Kleuren kunnen iets afwijken door de verschillen in de opname maar direct vergelijk (kijk er recht op nu ) geeft weinig verschil in gebruikte kleuren . [www.simonis-buunk.nl]



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2020 12:42 door gerspee.
  • Re: Herman Kruyder

    09 februari 2020 18:29
    Leuk, deze ‘thread’, ik leer er van! Mogelijk is de volgende informatie u al bekend, maar anders; leuk om te proberen.

    Ik las dat u uw zoektocht begon via een ‘reverse image search’ middels Google. In de regel begin ik ‘mijn zoektocht’ ook zo. Er zijn verschillende zoekmachines die je kunt gebruiken. Mijn ervaring is dat van de drie ‘bekendste’ opties, Google (vrijwel) altijd minder goede resultaten oplevert dan ‘Bing’ en de Russische variant op Google: Yandex. In dit geval heeft Google wel een mooi resultaat opgeleverd, dus. Zelf, gebruik ik Google bijna nooit, omdat de eerder genoemde opties het gewoon veel beter doen, en dan ‘Yandex’ de beste is. Nu is er een gratis App, waar je al deze drie genoemde applicaties kunt gebruiken om te zoeken. Je gebruikt een foto, zoekt bij de een, en bij geen resultaat kun je zo -zonder opnieuw de foto te uploaden-verder zoeken via een andere zoekmachine. Echt heel handig! De App heet ‘ImageSearch’. Fijne avond, Robert.

    p.s. op de pc kun je natuurlijk ook gewoon naar de site van Bing en Yandex;)
  • Re: Herman Kruyder

    10 februari 2020 09:36
    Nog een vraag over de lijst en hoe heb je uitgevonden wat er eerst aan schilderij (stalletje van Bethlehem ) in heeft gezeten ?
  • Re: Herman Kruyder

    10 februari 2020 10:50
    Met die woorden „Gloria tibi Domine“ (Ere zij aan U, Heer) beginnen allerlei reli-teksten, maar in de kunst gaat het meestal om „Gloria tibi Domine Qui natus es de Virgine“ wat dus op de Geboorte betrekking heeft. In principe kan er ook een andere afbeelding van de Drie-eenheid in de lijst gezeten hebben; die tekst is natuurlijk heel algemeen.

    Opvallende accenten in de hoeken van een lijst wijzen vrijwel altijd op Duitse herkomst:


    [www.galerie-hunold.de]
    [www.picclickimg.com]
  • Re: Herman Kruyder

    27 december 2021 11:11
    Nog steeds bezig met mijn doek en vond een tijdje geleden via de site Yandex ook dit kunstwerk van Avraham Azmon Israel 1917 - 2008

    Enig idee hoe of wat en wanneer dit is gemaakt is door hem en eigenlijk een gespiegelde kopie is van mijn doek ?

    Schilderij gezien door hem en waar en wanneer ? Over deze kunstenaar is niet veel te vinden . Dus rechts de Atzmon uitvoering en links mijn doek van Kruyder



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2022 13:03 door gerspee.
  • Re: Herman Kruyder

    27 december 2021 11:51
    De verf was al lang droog toen de signatuur gezet werd.
  • Re: Herman Kruyder

    27 december 2021 12:24
    Signatuur op mijn Kruyder schilderij bedoel je ?
  • Re: Herman Kruyder

    27 december 2021 12:32
    Ja, de naam is daar jaren later opgezet.
  • Re: Herman Kruyder

    27 december 2021 12:35
    Ben het niet eens met je maar is iets om later te laten bekijken . De vraag van nu is de link tussen de twee schilderijen die ik vandaag gestuurd heb .
  • Re: Herman Kruyder

    27 december 2021 12:53
    Je mag het er niet mee eens zijn, maar ik heb er verstand van en jij niet.
  • Re: Herman Kruyder

    27 december 2021 13:03
    Niet in mijn wereld waar de gebruikersnaam uverb mij niets zegt dus ook niet over kennis van de signaturen wel of niet gelijk gezet of veel later . Dus hecht daar niet teveel waarde aan als oordeel over de signatuur .

    En dat was ook niet maar vraag maar de link tussen mijn schilderij en de uitvoering van de Israëlische kunstenaar en waarom het een gespiegelde uitvoering is van mijn doek . Meer niet en ga er vanuit dat als je er verstand van heb dat deze vraag dan ook door jou niet zo moeilijk moet zijn om te beantwoorden met logica en duidelijke antwoorden ?
  • Re: Herman Kruyder

    27 december 2021 15:43
    Ga nou eindelijk eens met dat ding naar een veilinghuis. Of naar de RKD. Of naar Auke van der Werff, de expert op Kruyder. Je loopt er al tijden op buitenlandse kunstforums over te posten, maar hun adviezen sla je in de wind.
  • Re: Herman Kruyder

    27 december 2021 16:25
    Op andere forums staan en vragen is toch iets wat ik beslis als eigenaar van dit schilderij .
    En of ik wel of niet contact opneem met en veilinghuis of expert of toch eerst zelf probeer nog meer informatie te vinden staat mij toch vrij ?

    En met dhr. van de Werff heb ik 2x contact gehad per mail en per telefoon en daarna is het stil dus ? Misschien vond die het toch niet de moeite van langskomen en kijken maar meld dat dan even af toch ?

    Dus stel ik een normale vraag op een zoals ze zeggen kundig forum en krijg van alles retour behalve een normaal antwoord op mijn vraag . Zelf zoeken is dan beter en komt vanzelf antwoord ergens .

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.