Informatie gezocht

Vincent van Gogh, Prent/Litho

Gepost door belt0050 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Vincent van Gogh, Prent/Litho

    16 mei 2020 16:06
    LS,

    Ik ben in het bezit gekomen van twee tekeningen van Vincent van Gogh. (kringloop)

    Het betreft twee kleine prenten/litho's omlijst in een passe-partout, welke deels over tekening valt,
    beide tekeningen zijn op karton geplakt, dus kan e.a niet losmaken. Op achterzijde van karton staat de tektst:

    Hendrick de Keijser
    atelier voor grafische kunst
    ----
    Tekeningen in zwart -wit
    etsen Litho's
    Pentekeningen
    pastels
    reclametekeningen
    Omlijstingen

    Op bovenstaande naam komt niets naar boven wat duidt op een link naar van Gogh, anders dan de bekende Hendrick Keijser uit Amsterdam.

    overige gegevens:

    Boer met Hak:
    maatvoering passe-partout: 9x11,5cm
    papier wollig en onregelmatig van structuur, geen raster zichtbaar

    Spittende boerin:
    maatvoering passe-partout spittende boerin: 7,5 x 11
    papier gerasterd uitvoering (velijn?)

    bijgesloten enkele foto's ter verduidelijking.

    graag verneem ik van u of u kunt vertellen over de authenticiteit en/of dit litho's cq reproducties betreft. En zo mogelijk enige museale significantie.

    in afwachting van een antwoord,

    T. vd Belt

    Ik heb nog enkele foto's hieronder toegevoegd.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2020 16:11 door belt0050.
  • Re: Vincent van Gogh, Prent/Litho

    16 mei 2020 17:57
    De 'Spittende boerin' hangt in het Van Gogh Museum, de 'Boer met hak' in het Kröller Müller. Het zijn allebei zwart krijt tekeningen. Die dus af zouden moeten geven als je er met de vinger overheen gaat. En bij een offset repro dus niet.
  • Re: Vincent van Gogh, Prent/Litho

    17 mei 2020 15:50
    uverb Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > De 'Spittende boerin' hangt in het Van Gogh
    > Museum, de 'Boer met hak' in het Kröller Müller.
    > Het zijn allebei zwart krijt tekeningen. Die dus
    > af zouden moeten geven als je er met de vinger
    > overheen gaat. En bij een offset repro dus niet.


    Met de vinger overheen gaan?? Die onthoud ik.....

    Beide krijttekeningen (in van Gogh museum en Kröller Müller) zijn van een groter formaat en zijn gemaakt dmv van een kwadraat net. Wat duidt dat deze zijn vergroot obv van een kleinere tekening.
    Daarnaast maakte Vincent in de periode in Neunen al gebruik van Litho techniek. Zo heeft hij de "aardappeleters" eerst middels een Litho naar oa. zijn broer en een goede vriend gezonden. Vanwege de kritiek die Vincent ontving van deze goede vriend, was dit ook gelijk het einde van de vriendschap.

    Zoals jullie alle weten heeft Vincent vaak meerdere tekeningen en schilderijen gemaakt van hetzelfde tafereel. Zo zijn er meerdere versies van de zonnebloemen...

    Daarnaast voldoet afbeelding aan het formaat waarop Vincent zijn tekening in zijn tekenblok maakte.
    En daarnaast dient er rekening gehouden te worden met het feit dat deze tekeningen van voor de telefoontijd zijn. daar het etiket aan de achterzijde geen telefoonnummer heeft. Had men wel een telefoonnummer, dan had dat (zeker in die tijd) op het etiket gestaan.

    Daarnaast is er bij offset sprake van stippel patroon.... Daar is bij deze tekeningen geen sprake van.

    lijnen zijn simpelweg zwart en worden gedragen door het papier.. (dus niet zoals bij een ets dat je verschil in diepte ziet.....)

    Maar als u het niet erg vindt, ga ik niet met mijn vinger over tekening heen. Dat is vloeken in de kerk. En ik heb voldoende ervaring om te zien dat het geen repro, in de zin die u bedoelt, is.

    Ik ben gebaat bij reacties die enig hout snijden. En onderbouwd zijn, waarom deze tekeningen/litho's niet origineel kunnen zijn. Uw onderbouwing kan ik dan ook niet volgen. Daar krijttekeningen in beider musea een vergroting zijn van een kleinere tekening. (Kwadraatnet)

    MVG



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2020 16:07 door belt0050.
  • Re: Vincent van Gogh, Prent/Litho

    17 mei 2020 16:01
    scholte Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Klopt [tinyurl.com]
    >
    > Het zijn dus plaatjes zonder waarde.

    Laat ik stellen dat ik het verschil wel ken tussen een repro of een plaatje zoals u stelt. En ik mijn klassiekers wel ken.
    (zie mijn reactie op uverb)

    Simpel stellen dat iets een plaatje is zonder waarde, doet mij mijn wenkbrauwen fronzen. Zo heb ik vorige week nog een poster (lees POSTER) geveild voor 450 euro. Gekocht bij kringloop voor 2,95......En deze poster wordt voor een appel en een ei aangeboden op marktplaats. Dus u snapt dat ik weer een verdienmodel heb gevonden.

    Ik ben gebaat bij reacties die enig hout snijden. En onderbouwd zijn, waarom deze tekeningen/litho's niet origineel kunnen zijn

    Maar bedankt voor uw reactie.

    mvg



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2020 16:05 door belt0050.
  • Re: Vincent van Gogh, Prent/Litho

    17 mei 2020 17:21
    Het kunnen geen originelen zijn omdat Van Gogh zijn eigen werk nooit tot in de allerkleinste details nagemaakt heeft. Dat heeft vrijwel geen enkele kunstenaar ooit gedaan, omdat je eigen tekeningen kopiëren niets toevoegt en lichtelijk belachelijk zou zijn. Het zou al door de aard van zijn kunstenaarschap helemaal niet kunnen, maar bovendien was hij geen bijzonder secure tekenaar. En zouden er dus verschilletjes te zien moeten zijn. Die zijn er niet.
  • Re: Vincent van Gogh, Prent/Litho

    17 mei 2020 17:35
    Je kan toch zelf aan die achterkanten zien dat die lijstjes al op alle mogelijke manieren gebruikt en hergebruikt zijn? Er hebben misschien wel 5 verschillende plaatjes in gezeten. Daar zijn allerlei rommelmarkt handelaartjes mee in de weer geweest. Plakkertjes achterop kunstwerken kan iedereen er op plakken. Bovendien is het papier van de plaatjes niet 19e eeuws maar 20ste eeuws. Of ik dat kan zien? Ja, ik wel. Maar jij kennelijk niet.
  • Re: Vincent van Gogh, Prent/Litho

    17 mei 2020 18:14
    scholte Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Je kan toch zelf aan die achterkanten zien dat die
    > lijstjes al op alle mogelijke manieren gebruikt en
    > hergebruikt zijn? Er hebben misschien wel 5
    > verschillende plaatjes in gezeten. Daar zijn
    > allerlei rommelmarkt handelaartjes mee in de weer
    > geweest. Plakkertjes achterop kunstwerken kan
    > iedereen er op plakken. Bovendien is het papier
    > van de plaatjes niet 19e eeuws maar 20ste eeuws.
    > Of ik dat kan zien? Ja, ik wel. Maar jij kennelijk
    > niet.

    Grappig.
    toevallig is alles verlijmd. Dus passe-partout op tekening. tekening op achterblad..
    Maar als iemand zegt: met je vinger over tekening gaan, dan kan ik dat niet serieus nemen..

    En ik ben helderziend..
    Had gehoopt op enige verdieping, waarmee ik mijn kennis had kunnen vergroten, Maar we hebben hier enkel te maken met ego's, die elkaar de loef willen afsteken.
    kennis is macht. Kennis delen is kracht.

    gegroet
  • Re: Vincent van Gogh, Prent/Litho

    17 mei 2020 18:45
    Jochie, lijmen kunnen rommelmarkthandelaartjes als de beste. Wees blij dat je überhaupt antwoord krijgt. Je hebt het hier tegen oa een kunsthistoricus met 40 jaar veilingervaring, die de moeite nam om jou je zinloze illusies en verloren tijd te besparen.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.