Informatie gezocht

Info gezocht over kunstenaar

Gepost door witteswaenen 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Info gezocht over kunstenaar

    24 januari 2022 19:13
    Weet iemand iets over dit schilderij of deze schilder(es)?
    Alvast bedankt voor uw reactie!
  • Re: Info gezocht over kunstenaar

    26 januari 2022 07:44
    Beste Mark Plaat,
    Mijn man en ik kochten dit levensgrote portret omdat we het zo prachtig geschilderd vinden.
    We zijn er nog steeds niet uit wat er voor de familienaam "Engel" staat. Staat er: "W" of ALB" of iets anders?
    Hartelijk voor het lijstje dat u postte, dat hadden wij ook gevonden, maar we zien daar geen portretschilder tussen staan. Waarom denkt u Duits?
  • Re: Info gezocht over kunstenaar

    26 januari 2022 08:08
    Hallo
    Duits is vermoeden ,veelal is mijn eerste indruk redelijk in de richting...maar is geen bewijs van juistheid.
    Naam voor Engel lijkt mij Albert
    Maar ik zal blijven zoeken
    Graag ook even een foto van achterkant...spieraam …
    Let ook even op het doek staat er geen aanwijzing op ..of maat van lijst op houtwerk ??
    Probeer eens groen licht ?? Of UV soms werden doeken onzichtbaar gemerkt.
  • Re: Info gezocht over kunstenaar

    26 januari 2022 18:40
    Ja, dat is mijn indruk ook. Het lettertype is ook zonder enige twijfel Duits, evenals dat los zetten van schrijfletters die wij aan elkaar zouden koppelen. De kleuren wijzen ook op Duits fabrikaat. Maar de Duitse handboeken/databases als Thieme-Becker en Vollmer kennen geen Albert of Albrecht Engel. Meestal leidt dat tot de conclusie: een lokale, niet academisch geschoolde en ongedocumenteerde schilder.

    Het gezicht heeft een merkwaardig fotografisch contrast en de achterkant kan misschien tonen of het een op doek geplakte en bijgekleurde foto is.
  • Re: Info gezocht over kunstenaar

    27 januari 2022 07:36
    Goedemorgen, wat een prachtig forum is dit! Meteen zo'n enthousiaste reacties, geweldig.

    Aan de slag geweest met de rugzijde van het werk. Onder een UV-lampje niets te zien.

    Het doek zelf is 77cmH en 95cmB, gegrondeerd linnen op een spieraam van eikenhout denken we.
    Twee rustines in ongegrondeerd linnen (vermoedelijk gelijmd met dierlijke lijm) en 5 rustines die wondpleisters zijn. Het doek is aan de zijkanten genageld op het spieraam met platte kopspijkers.
    Het spieraam is gemarkeerd om de in elkaar te zetten delen op de juiste plaats te hebben.
  • Re: Info gezocht over kunstenaar

    27 januari 2022 07:47
    Hier nog twee foto's genomen met een gsm-microscoopje van het rechteroog en de rechter oorbel (gezien van de toeschouwer). En een foto van de plaats waar het gezicht zit aan de achterkant. Niet meteen sporen te zien van een eventuele opgeplakte, overschilderde foto.
  • Re: Info gezocht over kunstenaar

    27 januari 2022 13:28
    Super, die detailfoto's! Hopelijk volgen anderen hier dat na.

    Overgeschilderde foto's herken je aan de achterkant, net als oleografieën. Dan zie je daar rare meanderende slierten in het doek. Dat is de opgedroogde lijm. Hier dus niet. En dit is inderdaad een puur olieverfschilderij. Jammer dat de maker niet te vinden is. Helaas ook niet op Ebay.de waar verder ongedocumenteerde Duitse schilders soms te vinden zijn.
  • Re: Info gezocht over kunstenaar

    28 januari 2022 18:40
    Bedankt voor het compliment over de foto's en ook bedankt voor de reactie, tof!
    Wij hebben echt al maanden gezocht, ebay, catawiki, catalogi, encyclopedieën (zoals Bizet, Piron, ....) tot nu toe niets gevonden. Ik kwam tijdens het websurfen op zoek naar andere info over schilderkunst toevallig bij deze site terecht. Dus ik dacht; daar misschien? In elk geval sowieso leuk om reactie te krijgen. We gaan het schilderij nooit wegdoen, het heeft ons echt beroerd. Daarom zou het zo fijn zijn moesten we iets meer te weten kunnen komen over de schilder(es) en/of het geportretteerde meisje.
    We hebben oude Duitse namen opgezocht. Voor jongens waren dat: Alberik, Alberich, Albert, Albertus en Albin. Voor meisjes: Albert(h)a, Albertine, Albertina, Alberteyne en Albine.
    We vragen ons ook af of de drie eerste letters staan voor drie voornamen, zoals bv Albert Ludwig Alfred (Engel)?

    Het portret heeft twee wereldoorlogen doorstaan en is nu - wie weet via welke omzwervingen - bij ons terechtgekomen. Voorlopig blijft het een mysterie. Maar we weten nu toch al dat de handtekening Duits is, dat is al iets.
  • Re: Info gezocht over kunstenaar

    13 februari 2022 17:17
    we blijven zoeken,
    Zeg niet dat dit hem is ….maar...vertoont toch veel gelijkenis...mijns inziens..
  • Re: Info gezocht over kunstenaar

    13 februari 2022 17:19
    oei klein foutje het jaartal..sorry

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.