Informatie gezocht

Wie kent het straatje uit 1944

Gepost door mark plaat 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Wie kent het straatje uit 1944

    23 oktober 2022 08:32
    Bijgaand een schilderij van 40 bij 50 cm op doek
    Voorstellende een huizenblokje in een straatje.
    Datum van het werk 28 mei 1944 achter op doek vermeld.
    Wie heeft een idee wie de maker is het zou me zeer helpen.
    Het lijkt wel of er Johan staat of iets dergelijks
    Ook in welke richting ik moet denken, kortom voor mij een raadsel
    Alvast hartelijk dank voor het mee denken
  • Re: Wie kent het straatje uit 1944

    23 oktober 2022 09:39
    Alleen al hoe de spietjes in het raam zitten: amateurwerk
  • Re: Wie kent het straatje uit 1944

    23 oktober 2022 12:54
    Mark, zou je nog een foto van de signatuur kunnen posten met wat meer ruimte er omheen? Ik zie dat er rechts ook nog iets buiten beeld valt.
    Tja, in 1944 werd niet altijd de echte/volledige naam onder een schilderij gezet. Dat was vaak linke soep.

    Mooi schilderij. Beetje Bergense School-achtig. Wordt vast prachtig als het een nieuw vernisje krijgt. Huizen zien er niet Nederlands uit, maar het woord 'Mei' is dat wel. Hoeft er natuurlijk niet door de maker op gezet te zijn.
  • Re: Wie kent het straatje uit 1944

    23 oktober 2022 13:17
    UVERB

    Je hebt er verstand van TOP alvast bedankt.
    Hierbij de foto,s
    Op achterzijde vond ik voor moeder 28 mei 1944.
    Ja ik vond het ook iets hebben ,in eerste instantie dacht ik Dirk Jan Koets..???
    Maar je weet ik ben een puzzelaar , maar deze is weer moeilijk zou inderdaad
    een afkorting kunnen zijn hij is inderdaad in de oorlog gemaakt.
    Is geen topper maar toch heeft hij iets, dus voor mij weer een uitdaging en een
    soort jacht op zoek naar de ...nee niet de schat..
    dank
    mark
  • Re: Wie kent het straatje uit 1944

    23 oktober 2022 13:23
    Ik denk dat er Jakob of Jakobs staat...... Onzin? Of zou 't kunnen?
  • Re: Wie kent het straatje uit 1944

    24 oktober 2022 08:38
    unverb
    Nee zeker geen onzin denk dat U gelijk krijgt, bij nader onderzoek is doek
    schildering medio 1920.
    En met diverse programma,s de handtekening bekeken ,geeft toch jakob mogelijk met een S
    Dus het is het waard om verder onderzoek te doen.
  • Re: Wie kent het straatje uit 1944

    24 oktober 2022 11:29
    Jakobs, dat lees ik ook. Hoewel die laatste letter ook een cijfer of een mislukte Y (Jakoby dus) kan zijn. Dat zijn wel een moeilijk te onderzoeken namen, die ook nog eens overal voorkomen. Ik zou niet durven zeggen of het een Nederlands schilderij is. Wel dat 40x50cm een Nederlandse schilderijmaat is, die in Frankrijk* bijvoorbeeld bijna nooit voorkomt/kwam. Wel soms in België en Duitsland. En die witte bouwsels zo dicht op elkaar, bestonden die in Nederland? Ik ken alleen het witte stadje Thorn waar veel kunstenaars toen gewerkt hebben.

    Maar dit is wel een academisch opgeleide, kundige schilder geweest. Intrigerend, dat verschiet dat het oog naar die geheimzinnig dicht op elkaar staande huizen toe trekt. Sorry, ik kan je niet verder helpen.

    *ik probeerde hier de lijst Franse schilderijmaten te linken, maar die gaat steeds mis, het zal dus met copy-paste moeten:

    fr.wikipedia.org/wiki/Ch%C3%A2ssis_(peinture)



    3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2022 13:12 door Hart.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.