Informatie gezocht

biografische info over Karl Abel (Zweden 1891-?)

Gepost door annus_sanctus 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • biografische info over Karl Abel (Zweden 1891-?)

    09 april 2023 18:42
    In mijn bezit is dit schilderij van Karl Abel uit Zweden.
    Vreemd genoeg is alleen bekend dat hij geboren is in 1891.... maar ik kan verder nergens biografische info vinden, en zelfs mijn contacten uit Zweden hebben tot nu toe niets opgeleverd.

    Alle biografische informatie is dus welkom: geboorteplaats, sterfdatum/plaats etc
  • Re: biografische info over Karl Abel (Zweden 1891-?)

    11 april 2023 00:01
    Voor u het vervolg gaat lezen wil ik even duidelijk maken dat de kans bestaat dat dit schrijven niet gaat over de schilder die u zoekt. Wel heeft dit verhaal overeenkomsten met de naam en het geboortejaar van de schilder. Tevens heb ik bij 1 schilderij op internet dat is geveild dezelfde (achter) naam gezien met hetzelfde geboortejaar.

    Iemand probeert gegevens over een oud familielid te vinden op een Zweeds forum en dit wordt er geschreven:

    Carl Abel geb.13 april 1891 in Clara (wijk in Stockholm?). Hij was onwettig, maar 2 jaar eerder was zijn zus geboren. Zij werd een pleegkind in Söderby-karl in 1900.

    Een ander schrijft dit:
    Karl Abel komt in 1902 naar Vallsjö, in de provincie Jönköping om te gaan wonen bij Zagerij arbeider Karl Johan August Friman, geboren in 1866 in Norra Sandsjö en Echtgenote Emma Augusta Gustafsdotter, geboren in 1865 in Norra Ljunga die Karl opnemen als hun Pleegzoon.

    Weer iemand anders schrijft dit:
    Anna Matilda Andersson 1 augustus 1867 , werkte als serveerster in Clara eind 1880. Ze had een dochter Lilly Teolinda Elisabeth geboren in Söderbykarl 27 juni1889 die werd geadopteerd. Daarna kreeg ze een zoon in 1891 die Karl Abel heette. Beide kinderen waren onwettig. Vader dus onbekend.

    Op een stamboom site staat dat Karl (Carl) Abel Andersson overleden zou zijn op 11 Oktober 1926 op 35 jarige leeftijd in Vallsjö, Zweden. Hier staat ook dat hij een (half?) broertje had met de naam Karl Nils Isidor Widén.

    Wat denk u, zijn al zijn schilderijen te zien op internet en degene die uzelf in bezit heeft geschilderd voor zijn overlijden in 1926? En als u daaraan twijfelt, in hoevere is dan 1891 de werkelijke geboortejaar van de kunstenaar Karl Abel.
  • Re: biografische info over Karl Abel (Zweden 1891-?)

    18 april 2023 21:32
    Schilderijen waarvan ik jaartal weet, bijv 1936, zijn allemaal gesigneerd met Carl Abel. Alles wat herkend en erkend wordt als werk van "mijn" Karl Abel wordt gesigneerd met 2 versies "Karl Abel" of alleen "Abel".
    Naar mijn eigen mening passen Karl's schilderijen wel in de periode voor 1926. Met die 35 jarige leeftijd heeft hij dan wel een behoorlijk aantal schilderijen gemaakt. Er zijn er zeker een paar honderd, te vinden in heel Europa, Inmiddels vernomen dat een aantal musea in Zweden werk van hem bezit. Heb nu besloten hen direct aan te schrijven, omdat via een kunst forum uit Zweden ik nooit antwoord heb gekregen op mijn mail en advertentie.

    Bedankt voor het gedane werk, ik ga voorlopig even uit van het 1891-1926 verhaal... sneu dat hij al zo jong overleden is..
  • Re: biografische info over Karl Abel (Zweden 1891-?)

    19 april 2023 09:10
    Hij heeft ook eenmalig gesigneerd met KA Andersson.
    [auctionet.com]

    Ook kwam ik nog een houtskool tekening tegen van een Abel Andersson (Zelfportret?).
    [auctionet.com]


    Carl Abel is een Duitse schilder die naar Amerika is geëmigreerd.
    Artist Carl Abel (1875-1959) was born in Germany in 1875. Moving to the United States as a child his family settled in the New York City region. He was married to Lillian M. Zahn of Philadelphia January 1916. They later settled in Jersey City and had two daughters, Lorraine and Doris. Abel received his education at Columbia University in New York City.
    After school he worked as an illustrator and a fine artist. He studied with American Impressionist William Merritt Chase(1848-1916) at the Art Students League in New York, and the Pennsylvania Academy of Fine Arts (PAFA) in Philadelphia with famous artist and teacher Daniel Garber(1880-1958).
  • Re: biografische info over Karl Abel (Zweden 1891-?)

    19 april 2023 14:23
    Karl Abel is beslist niet dezelfde als Carl Abel (1875), zijn naam is altijd geschreven met een K. Vrijwel al zijn schilderijen betreffen plaatsen in Zweden, Er hangen een aantal in Zweedse musea omdat hij Zweed is.

    Gesigneerd met K.A. Andersson is heel goed mogelijk, evenals Abel Andersson omdat alle twee een variatie zijn op zijn eigen officiele geboortenaam. Ben heel blij met het portret.... en het schilderij komt overeen met het vele bekende werk van Karl.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.