Informatie gezocht

Wie weet er meer over dit bordje

Gepost door RAfel9Fl 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Wie weet er meer over dit bordje

    12 augustus 2023 13:23
    Dit is, denk ik, een japans porseleinen bordje (diameter 15,2cm). Ik heb een poging ondernomen om de tekst in het merkteken op de achterzijde te vertalen, maar kom niet verder dan dat er staat ‘lege rijst’. Of dat klopt en wat dat zegt weet ik niet. Ik zou heel graag wat meer willen weten over het merkteken, uit welk jaar afkomstig, wat is de symboliek van de afbeelding op de bovenzijde etc. Wie kan mij helpen? Bijvoorbaat veel dank! Richard



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/08/2023 17:32 door RAfel9Fl.
  • Re: Wie weet er meer over dit bordje

    14 augustus 2023 10:35
    Beste volgers, ik reageer zelf even zodat ik wellicht ook iemand anders met deze informatie help.
    Het volgende kwam ik tegen op het web over dit object. Het is een Koransha Fukagawa bordje uit de regio Arita, Japan. Het bord dateert waarschijnlijk uit de periode mid tot eind 19e eeuw en is transferware.

    Zoals gezegd komt deze informatie van het web, mocht er iemand iets toe te voegen hebben, dan lees ik het graag.

    Groet, Richard



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/08/2023 10:37 door RAfel9Fl.
  • Re: Wie weet er meer over dit bordje

    02 januari 2024 18:55
    Hoi Richard,

    meer info over dit merkteken vind je via

    [gotheborg.com]

    Bijgevoegd een beetje uitleg en voorbeelden van borden met hetzelfde merkteken.

    Groeten,

    Peter
  • Re: Wie weet er meer over dit bordje

    02 januari 2024 20:57
    Beste Peter,

    Dank voor je reactie! De link die je me stuurt hielp inderdaad.

    Met dank ook voor de extra uitleg.

    Groet,
    Richard

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.