Informatie gezocht

Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

Gepost door Groen970 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    20 september 2023 10:59
    Ik ben nieuw hier op het forum. Een liefhebber van kunst. Geen specifieke stroming of smaak, maar een erg eclectische smaak. Laatst viel mijn oog op deze plaat van Vincent van Gogh, Haags stadsgezicht ('Paddemoes'). De soberheid van het "schilderij " pakte me als het ware! Niet wetende dat het een print/plaat,litho of kopie van Vincent van Gogh was. Leek mij geen moderne print. Door de structuur dacht ik in de eerste instantie aan een litho, maar kwam er achter, dat daar maar heel weinig van zijn. Ik weet dus niet wat het is. Bijzonder is ook het waarmerkzegel van H.Bos uit Den Haag op de achterkant. Een gerenomeerde Kunsthandelaar/ lijstenmaker. De afmetingen van de passeparout zijn 23 x 29 cm. De plaat is op het passepartout gelijmd. Er zijn wat minimale lijmsporen zichtbaar. Het zit volgens mij nog in de originele lijst, niets aan gerommeld. Misschien kan iemand op bassis van deze foto´ s en info wat meer over dit "schilderij" vertellen?



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2023 22:43 door Groen970.
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    23 september 2023 20:30
    Hallo, aan de glans van de inkt te zien is het niet een litho/steendruk of ets. Waarschijnlijk niet een origineel werk maar een kopie. Desondanks kan deze wel 50 jaar oud zijn. Men maakt al sinds het begin van de eeuw kopie afdrukken met verschillende werkwijzes, waaronder lichtdruk en heliogravure. We maken meestal onderscheid in origineel werk van de kunstenaar, afdrukken van originele etsplaten e.d., latere herdrukken of kopiën in welke vorm dan ook. Oudere kopiën kunnen nog wel wat waard zijn overigens maar niet in verhouding met een echte.
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    23 september 2023 20:32
    [krollermuller.nl]

    Dit is de originele tekening. Misschien heeft iemand / een kunstenaar het nagemaakt om zodoende kopie afdrukken te maken. Als uw werk wat recenter is zou het ook nog een moderne kopie kunnen zijn.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2023 20:33 door SpeurderRB13.
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    24 september 2023 18:45
    Ik zou 'm toch maar eens uit de lijst halen, het is een opvallend goed getekende reprise.
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    24 september 2023 22:22
    De druk zit in zijn originele lijst met een zegel van kunsthandel H. Bos. De werkzame periode van kunsthandel H. Bos was van 1920 tot 1935. Als je dan bedenkt dat Van Gogh pas rond 1925 bekendheid kreeg, is het best spannend. Natuurlijk hoop ik dat het wat meer is als een kopie, maar je weet het nooit. Ik wacht dus nog om hem uit de lijst te halen totdat ik wat meer te weten ben gekomen, wat het nu werkelijk is. De druk zit al bijna, of meer, als 100 jaar in de lijst. Ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan geven wat het nu is.



    5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2023 18:40 door Groen970.
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    24 september 2023 22:37
    SpeurderRB13 Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Hallo, aan de glans van de inkt te zien is het nie
    > t een litho/steendruk of ets. Waarschijnlijk niet
    > een origineel werk maar een kopie. Desondanks kan
    > deze wel 50 jaar oud zijn. Men maakt al sinds het
    > begin van de eeuw kopie afdrukken met verschillend
    > e werkwijzes, waaronder lichtdruk en heliogravure.
    > We maken meestal onderscheid in origineel werk van
    > de kunstenaar, afdrukken van originele etsplaten e
    > .d., latere herdrukken of kopiën in welke vorm dan
    > ook. Oudere kopiën kunnen nog wel wat waard zijn o
    > verigens maar niet in verhouding met een echte.

    Kan het zijn dat het glas van de lijst deze glans van de inkt versterkt?
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    26 september 2023 18:38
    scholte Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Ik zou 'm toch maar eens uit de lijst halen, het i
    > s een opvallend goed getekende reprise.

    Ik denk dat ik hem toch maar eerdaags uit de lijst ga halen. Ik kom helaas niet verder met meer informatie over het stuk.
    De achterkant kan misschien inderdaad wat meer licht op de zaak werpen.
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    29 september 2023 13:15
    Ik heb hem toch uit de lijst heb gehaald. Dit zijn de resultaten, Isographie "v Meurs", collection Hydde Nylandnord, Vincent van Gogh "straat in Den Haag:
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    02 oktober 2023 18:17
    Iedereen nog bedankt voor zijn reacties.Ik heb in ieder geval door onderzoek een hoop geleerd over Vincent van Gogh. Of het stuk nog enige waarde heeft durf ik niet te zeggen, kan geen voorbeeld vinden. Maar een ervaring rijker is ook wat waard! Verbaas me wel over het gebrek aan kennis tegenwoordig en de arrogantie van de museums. Geen enkele reactie! De museums zijn toch van ons allen en niet van een kleine groep kunst elite..........Hoe je het went of keert het is toch een bijzonder stuk dat volgens mij deel uitmaakt van de geschiedenis van Vincent van Gogh. Hoeveel van deze isografieen zijn er gemaakt in opdracht van de eigenaar van het origineel? Misschien alleen deze?? Zover ik kon achterhalen, is voor deze isografie het origineel gebruikt, uit de collectie van Hidden Nyland Dordt.



    3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/10/2023 00:00 door Groen970.
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    02 oktober 2023 23:45
    Ik weet niet welke musea u benaderd heeft maar misschien de juiste plaats om uw vragen te stellen is misschien wel de De Hidde Nijland Stichting - Hindeloopen. Zie link voor contact adressen:

    [www.museumhindeloopen.nl]
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    03 oktober 2023 00:10
    mp.kunst Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Ik weet niet welke musea u benaderd heeft maar mis
    > schien de juiste plaats om uw vragen te stellen is
    > misschien wel de De Hidde Nijland Stichting - Hind
    > eloopen. Zie link voor contact adressen:
    >
    > [www.museumhindeloopen.nl]
    > e-nijland-stichting-hindeloopen

    Kröller-Müller Museum gaf geen enkele reactie en Vincent van Gogh museum verwijst mensen met expertise vragen over kunstwerken, vanaf september 2023 naar de Kunsthandel.
    Ik ben er klaar mee, ik benader geen enkel museum meer. In ieder geval bedankt voor de info!
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    03 oktober 2023 08:39
    citaat Ik ben er klaar mee, ik benader geen enkel museum meer
    Jammer U als kunstliefhebber gewoon doorgaan...uitzoeken is toch leuk..
    In mijn commentaar geef ik altijd zou mogelijk kunnen zijn ??
    Als u eens weet wat er mogelijk is in drukkers wereld...bijna alles
    Ik doe dit voor mijn hobby om kleine kunstenaars een plekje te geven.
    De arrogantie van sommige is stuitend maar troost je ze weten het zelf niet.
    Niets is moeilijker als in de kunst..
    Respect heb ik voor die gene die eerlijk is en het juiste oordeel geeft..veelal
    zijn het de Ballenbroeken die de expert uithangen..
    Maar er zijn gelukkig ook serieuze echte kenners ..
    doorgaan
    groeten mark
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    04 oktober 2023 18:39
    Dat moet ik helaas bevestigen. Bij Nederlandse musea moet je iemand kennen, anders word je afgepoeierd. Dat is bij Engelse en Duitse musea heel anders. Maar de onze hebben meestal geen geld voor uitvoerig publiekscontact. En, in het geval van het Van Gogh Museum, is bekend dat er elke dag malloten uit de hele wereld boos mailen, bellen of op de stoep staan. Want er wordt elke dag wel ergens een Van Gogh ontdekt.

    Ik wil toch eigenwijs één tip geven: de stads- en streekarchieven. Daar werken vaak hele kundige en hulpvaardige mensen zonder kapsones. Zeker bij niet al te beroemde, lokale kunstenaars is daar vaak veel kennis aanwezig.
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    04 oktober 2023 19:29
    Bedankt voor jullie reacties, goed om te weten dat ik niet de enige ben met deze ervaringen. Natuurlijk begrijp ik de terughoudendheid van de musea, maar vaak moeten de goede onder de kwade lijden. Dit leek me een interessant stuk, met een zekere verbintenis met het begin van de bekendheid van Vincent van Gogh, welke begon in dezelfde tijdsperiode (1920/1930) dat deze Isografie werd gemaakt.
    Ik heb hem maar op marktplaats gezet omdat ik toch graag wil weten wat de waarde is. Daarnaast is niet echt mijn smaak (te sober) en ik heb er ook een beetje een wrange nasmaak aan overgehouden;-)



    3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2023 16:46 door Groen970.
  • Re: Vincent Willem van Gogh (1853-1890). Haags stadsgezicht ('Paddemoes')

    07 oktober 2023 23:06
    Groen970 Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Bedankt voor jullie reacties, goed om te weten dat
    > ik niet de enige ben met deze ervaringen. Natuurli
    > jk begrijp ik de terughoudendheid van de musea, ma
    > ar vaak moeten de goede onder de kwade lijden. Dit
    > leek me een interessant stuk, met een zekere verbi
    > ntenis met het begin van de bekendheid van Vincent
    > van Gogh, welke begon in dezelfde tijdsperiode (19
    > 20/1930) dat deze Isografie werd gemaakt.
    > Ik heb hem maar op marktplaats gezet omdat ik toch
    > graag wil weten wat de waarde is. Daarnaast is nie
    > t echt mijn smaak (te sober) en ik heb er ook een
    > beetje een wrange nasmaak aan overgehouden;-)

    Het plaatsen van de Isografie op marktplaats heeft toch weer wat interessante info opgeleverd. Gelukkig maar, want het hoogste bod was 25 €. Ik heb hem er maar afgehaald. De isografie vervolgens weer keurig in zijn originele lijst geplaatst. In tegenstelling tot wat ik eerst van plan was......toch maar een plaatsje gegeven in de huiskamer, tussen alle andere schilderijen. En weet je.......hij hangt daar prima. Onderstaande foto van een bladzijde uit een boekje* is op zich wel interessant, zegt ook wat over de kunstwaarde en geldwaarde van de isografieën van Vincent van Gogh. Citaat uit het boek "Zijn de afdrukken waardevol? Hierop heb ik nog nergens een antwoord op kunnen vinden"........10 gulden in 1910. Toen al best duur en nu......geen idee, maar in ieder geval geen 25 € ;-) Onbekend maakt onbemind. Er is een zekere relatie met Vincent van Gogh en de isografie techniek. Toch kan ik verder niets vinden over deze Isografie van "Straat in Den Haag".

    *Foto van de bladzijde. Heb ik gekregen van de achterkleinzoon van W.J.G van Meurs maker van de isografie.



    4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2023 00:50 door Groen970.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.