Informatie gezocht

A(?) Torringa

Gepost door theo bakker 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Re: A(?) Torringa

    17 april 2000 22:12
    : wie kent de schilder A.Torringa?
    ik ben op zoek naar info over een door deze man gemaakt schilderij
  • antwoord

    21 april 2000 20:20
    : wie kent de schilder A.Torringa?
    ---
    ---
    Ik ken inderdaad de naam en zijn werk, aangezien ik er 1 in mijn gallerie heb. Ook kom ik hem vaak tegen bij veilingen in het Gooi.
    Maar hij staat niet in de boeken.
    Ikzelf denk, dat hij uit de Larense school afkomstig is en werkte vanaf de dertiger jaren. Maar wie iets meer weet, graag nog een antwoord.
    De waarde van zijn werk ligt tussen de fl. 100.- en fl. 500.-
  • Re: A(?) Torringa

    16 augustus 2000 21:42
    : wie kent de schilder A.Torringa?
    Mijn schoonouders hebben een schilderij van A. Torringa, voorstellende een landschap met een boerderij met een sloot er naast. Ben ook op zoek naar meer achtergrond van deze schilder omdat we het zo'n mooi schilderij vinden Bent u inmiddels al wijzer geworden?
  • Re: A(?) Torringa

    26 juni 2001 16:12
    : : wie kent de schilder A.Torringa?
    : ik ben op zoek naar info over een door deze man gemaakt schilderij
    Wij zijn ook op zoek naar meer informatie over hem. Op een Haarlemse veiling hing een schilderij van hem en zelf hebben we ook een boerderijgezicht van hem.
    Volgens de veilingmeester schilderde hij autonoom, was geen lid ergens van en maakte hij vooral doorkijkjes. Een aardige zondagsschilder zonder veel pretenties. Hij schilderde rond de wereldoorlog, waarschijnlijk in Haarlem?
    Waarde schilderijen tussen de 50 en 200 gulden volgens de veiling.
    groet onno hoekmeijer
  • Re: A(?) Torringa

    26 juni 2001 16:18
    : : wie kent de schilder A.Torringa?
    : ik ben op zoek naar info over een door deze man gemaakt schilderij
    Wij hebben twee schilderijtjes van de man. Op een Haarlemse veiling in de Bilderdijkstraat is hij bekend als zondagsschilder met veelal aardige doorkijkjes.Waarde tussen de 50 en 300 gulden. Veelal boerderijtjes, een boerin en kippetjes, bloesembomen e.d. We weten niet waar en wanneer hij leefde. Waarschijnlijk schilderde hij in de jaren 30 en 40.
    groet onno hoekmeijer
  • Re: A(?) Torringa

    26 juni 2001 16:29
    : wie kent de schilder A.Torringa?
    Wij hebben twee schilderijtjes van hem met boerderijtjes. verder weten we niet veel. Waarde 100-300 gulden vlgs veilig haarlem waar ze vaker aangeboden worden.
    groet onno
  • Re: A(?) Torringa

    Sip
    04 december 2005 15:13
    Wij hebben een schilderij in ons bezit van ene Torringa. Op dit schilderij staat een boerderijtje aan het water. Verder is het schilderij voorzien van een mooie goudkleurige lijst. Wij willen graag informatie over deze schilder en de waarde van dit schilderij. Mogelijk willen wij dit voor verkoop aanbieden aan een geinterresserde.
  • Re: A(?) Torringa

    12 februari 2006 23:32
    Ik heb denk ik ook een schilderij van torringa. Uit de beschrijvingen die ik heb schilderde deze heer vaak boederijen. Ook ik heb een binnenplaats van wat ik meen een boederij is.

    Mijn moeder kocht dit schilderij van haar eerste geld wat ze had verdiend. Dit moet eind jaren 30 zijn geweest. Ze heeft het in Haarlem gekocht dus het kan best zijn dat deze kunstenaar daar leefde.
  • Re: A(?) Torringa

    22 maart 2006 09:49

    Volgens kunsthandel heemskerk aan de keizersgracht 531 in amsterdam, die twee werken heeft hangen van torringa, heette hij anton en leefde hij van 1892-1972. (schijnt achterop een schilderij te hebben gestaan). Een van de werken heeft dezelfde boerderij als onderwerp. Misschien woonde hij daar vlak bij of schilderde hij van een ansichtkaart. Het blijft gissen. Verder blijft hij een grote onbekende. Iemand die onderzoek doet naar de (groningse) stamboom van de familie torringa zou misschien meer kunnen vertellen. Haarlem en het Gooi duiken wel vaker op. Een ander zou iets kunnen zeggen over het boerderijtype dat hij schilderde. Iets Veluwsachtigs zou je zeggen. Zo moeten we verder zien te komen op onze zoektocht.
  • Re: A(?) Torringa

    06 juli 2009 14:16
    Zoekend naar deze mij onbekende schilder trof ik de informatie op dit forum. Dit komt aardig overeenkomt met de informatie die ik heb, nl dat het boerderijtje van Torringa dat ik in mijn bezit heb ooit door mijn grootouders in een haarlemse kunsthandel is gekocht.

    Ik heb dit schilderij net via marktplaats te koop gezet.
  • Re: antwoord

    07 juli 2009 15:06
    Ik heb op een site een engelse versie gevonden over onderstaande kunstenaar.
    Misschien hebben jullie hier iets aan.
    Mvg Martin.

    Anton Diederik TORRINGA werd geboren in 1892 te Haarlem en overleed in 1972 te Heemstede.
    Hij woonde en werkte bijna zijn hele leven in Haarlem.

    Hij studeerde aan de Avondschool voor Tekenen in Haarlem. Volgde later lessen aan de Academie voor Fijne Kunsten in Amsterdam.

    Omdat hij niet van het schilderen kon leven, werd hij tekenleraar aan een Technische school in Haarlem.
    Na wat experimenteren met verschillende stijlen en onderwerpen voor de WOII, vond hij zijn eigen, (een wat late romantische stijl) na de oorlog.
    Vooral de Nederlandse waterlandschappen met hun boerderijtjes, weilanden en kanaaltjes waren typisch voor zijn werk.
    Daarnaast maakte hij ook nog (zij het in geringe mate) winterscene's en bloemstillevens.

    Anton maakte in zijn werk veel gebruik van, heldere kleuren, veel groen, boerderijen met witte en bruine muren, altijd zonnig weer en met kleine witte wolkjes in de lucht.
    Alom 'de natuur op zijn best'.

    Gedurende meer dan 25 jaar maakte hij dit soort schilderijtjes, welke hij verkocht via kleine kunsthandeltjes, op markten en kunsttentoonstellingen.

    Tegenwoordig kunt u zijn werk nog regelmatig tegen komen op veilingen in de omgeving van Haarlem, en soms bij kunstgallerie's.
  • Re: antwoord

    26 december 2011 20:53
    er wordt gewerkt aan een site met informatie en schilderijen van Torringa.
    zie www.adtorringa.nl
    meer informatie en afbeeldingen van schilderijen zijn welkom.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.