Te koop gevraagd / aangeboden

Karel Schmitz

Gepost door Noudebel 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Karel Schmitz

    31 maart 2009 13:08
    Beste Forumbezoekers,

    Dit schilderij is onlangs in ons bezit gekomen
    en wij vragen ons af wie deze Karel Schmitz is.
    Hij is noch in de Paul Piron noch in de Pieter Scheen te vinden terwijl het gezien de kwaliteit
    van het werk logisch is dat de artiest terug te vinden moet zijn. Het is niet de Carl Schmitz die
    romantische taferelen schilderde.

    Ik hoop dat iemand een suggestie heeft want wellicht is deze naam er later opgezet en was
    het werk aanvankelijk anoniem.

    Bedankt voor jullie moeite!
  • Re: Karel Schmitz

    21 april 2009 13:38
    Hallo beste forumbezoekers,

    Onlangs een mailtje ontvangen van de zoon van Karel Schmitz. Hij woont in Lint - België en
    wist mij het volgende te vertellen:

    "Tot mijn grote verbazing en vreugde ontdek ik op deze site dit schilderij van Karel Schmitz, die inderdaad mijn vader is. Hij werd geboren in 1893 en is overleden in 1965. Hij studeerde aan de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten waar hij o.a les kreeg van Isidoor Opsomer. Hij bracht veel vakanties door in Hollands Limburg - zijn moeder was afkomstig uit Heerlen en vele jeugdwerken zijn daar in deze periode ontstaan. Het betreffend werk moeten we in deze beginperiode situeren en verraadt ontegensprekelijk impressionistische invloeden. Persoonlijk ken ik uiteraard de schilderijen uit zijn jeugdperiode minder, omdat die geschilderd werden vóór mijn geboorte in 1940 en ik hiervan weinig informatie heb. Ik herken dit jeugdwerk aan zijn koloriet. In het begin gebruikte vader lichtere pastelkleuren - later werden de kleuren intenser - ik heb hem vooral gekend toen hij geboeid was door de zee, de luchten en het pastorale.

    Zijn vorming als schilder is hem ook van pas gekomen bij zijn latere hoofdberoep als regisseur en nadien hoofdregisseur aan de Koninklijke Vlaamse Opera in Antwerpen".
  • Re: Karel Schmitz

    22 september 2010 21:30
    Beste Forumbezoekers,

    Ik ben ook eigenaar van een werk van Karel Schmitz...Maar de vraag is gaat het hier om dezelfde Kunstenaar ? Wat staat er onder het handteken ?

    Mvg,

    Rolija
  • Re: Karel Schmitz

    23 september 2010 08:35
    karel schmitz 1893-1965.
    werkzaam als hoofregisseur van 1933 tot 1941 in
    antwerpen.
    bij databank weinig bekend.
  • Re: Karel Schmitz

    23 september 2010 15:34
    kunstbemiddeling Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > karel schmitz 1893-1965.
    > werkzaam als hoofregisseur van 1933 tot 1941 in
    > antwerpen.
    > bij databank weinig bekend.
    >


    Bedankt voor de info.

    Mvg,


    Rolija





    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2010 15:35 door Rolija.
  • Re: Karel Schmitz

    24 mei 2012 18:00
    Beste,

    Onlangs verwierf ik als verzamelaar van de geschiedenis van Leuven/België een "Catalogus der tentoonstelling der Belgische Bedrijvigheid in Nederl. Limburg gedurende de oorlog 14-18,Ruremonde 23 nov. tot 3 dec 1918, ingericht door L'Union Belge de Ruremonde, officieel Belgische Comiteit te 's Gravenhage .

    Hierin staat onder nr 55 als deelnemer vermeld: Karel Schmitz, artiste-peinture, Antwerpen, Heerlen.

    OP de frontpagina van de catalogus is er bovendien een potloodtekening getiteld "Oud geveltje te Heerlen, getekend Karel Schmitz aangebracht.

    Ik vermoed dat het hier om dezelfde kunstenaar gaat, tijdens de oorlog uitgeweken naar Nederland. Klopt dit?

    Groeten

    W wellens

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.