Te koop gevraagd / aangeboden

Piet van der Hem /Hotel de Kroon Leeuwarden

Gepost door jan keuning 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Piet van der Hem /Hotel de Kroon Leeuwarden

    27 maart 2001 21:19
    Ik ben op zoek naar een schilderij. Het is een portret door Piet van der Hem van een huisknecht van hotel De Kroon in Leeuwarden en dateert van ca. ’38 – ‘47. Deze huisknecht (Sjoerd Budstra 1893-1978) werkte in en rond de oorlogsjaren in het hotel. Ik heb Sjoerd Budstra erg goed gekend. In die oorlogstijd verbleven er regelmatig schilders (w.o. Piet van der Hem) en andere kunstenaars in het hotel. Piet van der Hem heeft in die tijd Sjoerd Budstra geportretteerd en het portret heeft tot sluiting van het hotel eind '79 in het hotel gehangen. Daarna is er geen spoor meer van het schilderij. Ik heb inmiddels vele personen gesproken van wie verwacht kan worden dat zij mij konden helpen, maar meer dan een beschrijving van het schilderij heb ik nog niet.
    Op het geschilderd portret (schatting 100 X 70 cm) is te zien dat Budstra een blauw wit gestreept ‘hotel-jasje’ draagt. Een ander opvallend kenmerk aan het portret is dat Van der Hem op de wand waarvoor Budstra poseerde een schilderij van zichzelf (man/visser in klederdracht) heeft weergegeven.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.