Informatie gezocht

Wie heeft dit schilderij gemaakt

Gepost door Iwein_vc 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Wie heeft dit schilderij gemaakt

    21 november 2021 13:53
    Aan de lezers van dit bericht,

    Graag had ik geweten of iemand de schilder e.d. van dit schilderij kan thuisbrengen.

    Wat ik weet over dit schilderij:
    - schilderij heeft sinds mijn jeugd bij mijn ouders gehangen. Is dus volgens mij in elk geval in de vroege jaren '70 van de 20ste eeuw in bezit.
    - Arco (lijstenmakerij) bestond denk ik van de late jaren 50 tot de vroege jaren 70 op dat adres. (Zie foto)
    - afmetingen paneel is 40 x 50 cm

    Alle info is welkom.

    Met vriendelijke groet,
    Iwein van Caelenberg
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    28 november 2021 00:08
    Ik denk dat we de naam van de kunstschilder gevonden hebben en dat het hier gaat om "Hans Jürgen Kallmann" die leefde van 1908 tot 1991.

    Met vriendelijke groet,
    Iwein
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    28 november 2021 08:30
    heeft er wat van weg
    lijkt mij onderzoek gewenst.
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    28 november 2021 08:39
    mark plaat Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > heeft er wat van weg
    > lijkt mij onderzoek gewenst.

    De signatuur veranderd wat door de jaren heen maar zag een schilderij uit 1957 en die lijkt er het meest op.
    Denk dat het pas mogelijk is om met zekerheid iets te zeggen als het schilderij schoongemaakt is maar weet niet wat dat zou kosten en of het die investering waard is.

    Iwein
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    28 november 2021 12:04
    Ik heb er meermalen lang op getuurd, allerlei lettercombinaties en mogelijkheden gecheckt op RKD, Meertensinstituut en andere databases, maar ik kom er niet uit. En dat komt vooral door dat puntje boven de vierde letter, dat een i lijkt te zijn. Maar: na die vierde letter is alles twijfelachtig, vooral de vijfde en zesde letter. Hoewel, dat de naam op -mann of -man eindigt, lijkt inderdaad waarschijnlijk.

    Voor de oplossing "Kallmann" staan er teveel letters in de naam. Ook staat voor mij zelfs dat eerste lid Kall- niet 100% vast, er kan ook Kadd-, Kadl- of Kadh- staan. Om tureluurs van te worden. Misschien (aangenomen dat uw achternaam Vlaams is) is het een Belgisch werk, kijk ik met Nederlandse ogen en zou de vraag beter op een Belgische site gesteld kunnen worden.

    Heel frustrerend. Ook omdat ik niet met zekerheid durf te beweren dat deze schilder gedocumenteerd móet zijn. Het lijkt me een zelfportret van een talentvolle, maar piepjonge, arme kunstenaar. Die misschien maar kort geschilderd heeft, een andere loopbaan heeft gekozen en daarom niet in de boeken staat. Maar: hij zet zijn signatuur heel gedecideerd. Daar had hij al routine in.

    Schoonmaken kan, maar gaat in dit geval geen oplossing brengen. De naam wordt daar niet leesbaarder door.
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    28 november 2021 16:38
    uverb Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > ik kom er niet uit. En dat komt vooral door dat
    > puntje boven de vierde letter, dat een i lijkt te
    > zijn. Maar: na die vierde letter is alles
    > twijfelachtig, vooral de vijfde en zesde letter.
    > Hoewel, dat de naam op -mann of -man eindigt,
    > lijkt inderdaad waarschijnlijk.

    Dat puntje maakte ook dat ik eerst niet bij Kallmann kwam. Door de foto te bewerken kwam ik wel uit bij kallm... als mogelijkheid.
    Verder zoeken bracht kallmann naar voor en door de gekende werken even beter te bekijken komt voor mij naar voren dat hij de gewoonte had om mann heel lang te rekken en er soms ook het jaartal aan te plakken.

    Ik heb een mail gestuurd met deze zelfde afbeeldingen naar het Kallmann museum in de hoop dat zij iets kunnen zeggen.

    Ondertussen heb ik ook besloten om het schilderij in elk geval schoon te laten maken. Over de lijst heb ik nog niets beslist.

    We zien wel wat de toekomst brengt,
    Iwein van Caelenberg
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    11 december 2021 18:57
    Schilderij is schoon gemaakt maar er is nog steeds geen zekeheid over de maker.

    Handtekening is bewerkt om iets leesbaarder te maken.

    Iwein
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    17 februari 2023 14:10
    Al enige tijd geleden, maar toch : Ik heb een werk van dezelfde schilder (erfstuk uit schoonfamilie). Maar ook ik kom er niet uit.
    Ik denk dat de beginletters Kalli... zijn
    Het is zeker meer dan 40 jaar oud (regio : Belgie)



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/02/2023 14:11 door alaindb_wzdv.
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    17 februari 2023 16:43
    Ik heb ook nog steeds niet kunnen achterhalen wie de schilder is.

    Ik weet wel dat mijn vader het ooit als prijs gekregen zou hebben. Mijn vader was later niet onverdienstelijk als tekstschrijver en dichter en waarschijnlijk zal het dus ook een hiermee gerelateerde wedstrijd geweest zijn in de jaren 60 begin 70 van de vorige eeuw.

    Het zou in elk geval geen Kallmann zijn volgens het Kallmann museum.

    Maar misschien komen er nog andere reacties nu dit bericht nog eens opgerakeld is;-)

    Gisteren ben ik na een zoektocht alsnog bij een schilder uitgekomen:
    Kallist Lode Fimmers (Antwerpen 1906 - 1969 Tongerlo)

    Iwein



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/02/2023 09:39 door Iwein_vc.
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    18 februari 2023 15:33
    Ha, bedankt voor de input. We zijn er denk ik, met Kallist Lode Fimmers. Op een van die zijn schilderijen staat dezelfde signature :
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    18 februari 2023 16:58
    Compliment, Goed speurwerk.
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    18 februari 2023 19:16
    Kallist Fimmers, sjongejonge, dat is ook een naam waar je als gewone Hollander met geen mogelijkheid op kan komen.....
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    18 februari 2023 19:43
    Eens je de naam weet kan je de signatuur wel lezen.

    Ik heb het kunnen vinden door lijsten van schilders door te nemen en dan vooral op de eerste 3 á 4 letters te letten bij namen die in de juiste periode actief waren.

    Toen ik het eerste bericht gepost had heb ik er ook veel tijd in gestoken maar nu leverde de zoektocht iets meer op.

    Had alaindb_wzdv niets gepost dan was ik nu niet geprikkeld geweest om nog eens te gaan zoeken;-)

    Iwein
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    09 februari 2024 11:36
    Beste,

    is dit schilderij van Kallist Fimmers te koop a.u.b.? vriendelijke groeten, Bart
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    09 februari 2024 12:13
    tadaaaaa Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Beste,
    >
    > is dit schilderij van Kallist Fimmers te koop a.u.
    > b.? vriendelijke groeten, Bart

    Als dit over mijn schilderij gaat is het waarschijnlijk niet te koop. Maar ik heb ook geen reden om er over na te denken.

    Met vriendelijke groet,
    Iwein
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    02 april 2024 09:18
    Beste, ik wil toch nog eens informeren of het schilderij van Kallist Fimmers niet te koop is. Ik verzamel werken van hem. Fimmers was Norbertijn in de abdij van ons dorp, Tongerlo, en richtte er de Vesper Tekenschool op waar ik in mijn jeugdjaren enkele lessen volgde. Mede daardoor hebben ze voor mij een speciale waarde. Van elke nieuwe vondst licht ik de abt van de abdij in, die dan glundert omdat er weer een schilderij van één van zijn medebroeders is "thuisgekomen". De abdij zelf heeft veel werken van Fimmers, meestal betreft het religieuze taferelen. Uiteraard alle begrip als het niet te koop is, maar ik meende dat een woordje uitleg bij mijn vraag wel passend was. Fijne dag nog,
    met vriendelijke groet, Bart
  • Re: Wie heeft dit schilderij gemaakt

    02 april 2024 12:31
    Bert,

    Stuur mij maar een privébericht of e-mail.

    Ik had al eens contact met de abdij over dit schilderij.

    Met vriendelijke groet,
    Iwein

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.