Informatie gezocht

Info gezocht over schilder Van Dipten

Gepost door P.R. van den Berg 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Info gezocht over schilder Van Dipten

    01 juli 2000 23:22
    Recentelijk een schilderij gezien, gesigneerd met de naam "Van Dipten". Het betreft een Schilderij met een havengezicht.
    Gezocht info. over de schilder en/of het schilderij en de evt. relatie met de schilder Brascamp.
  • Re: Info gezocht over schilder Van Dipten / Th Braskamp

    19 februari 2023 14:11
    Ik hoop dat dit gesprek nog wordt gevolgd. Bijgevoegd schilderij komt uit een erfenis. Bij het programma "tussen kunst en kitsch" is het benoemd als een Van Dipten met een heel goede kopie van de Grote kerk in Alkmaar van Bosboom. Er zijn echter niet eerder "kerkinterieurs" door Van Dipten geïdentificeerd. Omdat het gaat om een erg goede kopie zou hij al ver geoefend zijn in zijn kwaliteit. Wet iemand meer ? Ook omdat er een vader, zoon, dochter Van Dipten zijn die kunstschilder waren. Tevens lees ik ( met de zeer beperkte) info die er is iets over "pseudoniemen" onder de naam van Th Braskamp. Hoop dat iemand meer info heeft.
  • Re: Info gezocht over schilder Van Dipten

    20 februari 2023 11:46
    Dank. Benieuwd of er meer info is. Zeker mbt Van Dipten is dat erg schaars.
  • Re: Info gezocht over schilder Van Dipten

    20 februari 2023 12:48
    Kleine aanvulling: Hij schilderde stillevens, havengezichten, dieren, huistaferelen enz. Signeerde met MB van Dipten, B van Dipten of gewoon Barend. Heeft waarschijnlijk ook onder synoniem geschilderd. Is in 1918 met een bronzen medaille onderscheiden op de centrale militaire huisvlijttentoonstelling met het aquarel "gestorven soldaat". Een aantal werken zijn in de familie o.a. in Rotterdam, Alphen aan den Rijn en Canada.
  • Re: Info gezocht over schilder Van Dipten

    20 februari 2023 17:43
    Wat een grappige info. Dank. Mijn ouders woonde idd in Rotterdam. De neef van mijn moeder had in Rotterdam (Meent) een kunsthandel en volgens mij hebben mijn ouders het schilderij van hem gekregen.
  • Re: Info gezocht over schilder Van Dipten

    22 mei 2023 16:06
    Ben benieuwd waar u dit havengezicht heeft gezien. Ik ken er 1 en die hangt bij mijn broer.
    M.B. van Dipten was mijn opa van moeders kant.
  • Re: Info gezocht over schilder Van Dipten

    22 mei 2023 22:03
    Nu jij in de familielijn zit. Heb je een idee of er "aankoopbelangstelting" voor je opa zijn werk is ? Een vraag voor elke lezer: langs welke weg ( los van marktplaats) zou een verkoop de juiste geïnteresseerden kunnen bereiken ?
    Dank.
  • Re: Info gezocht over schilder Van Dipten

    09 juni 2023 15:42
    Voor een havengezicht geschilderd door mijn opa heb ik altijd belangstelling! Heb je één of meerdere foto's inclusief lijst van het doek? Als het in of om Rotterdam is kan ik altijd komen kijken.
  • Re: Info gezocht over schilder Van Dipten

    11 juni 2023 21:26
    Dank voor je bericht. Voor de foto zie mijn bericht van februari. Het is geen havenzicht, maar het interieur /binnenaanzicht vd grote kerk in Alkmaar. Dat is het bijzondere omdat dit niet verder voorkomt in zijn werken ( met wat ik te weten ben gekomen). Ik woon niet meer in Rotterdam. Qua tips voor verkoop ben ik geattendeerd op kunstveiling.nl. Maar ben dáár nog niet uit en het heeft geen haast. Hartelijke groet

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.