Ik raad iedereen aan om naar particuliere veilingen te gaan, en er zijn er maar weinig die niet weten wat je inbrengt en je een verkeerd advies zouden geven.
Catawiki en BVA raad ik af. Veel van hun veilingen worden gelinkt naar bv marktplaats, en dan vaak in de verkeerde rubriek gezet.
Zo kun je ingelijste posters van bv filmsterren als die bij beiden wordt aangeboden, terugvinden onder "klassieke schilderijen" op marktplaats, en wordt je als koper soms gek van de hoeveelheid.
Catawiki is schriftelijk niet bereikbaar als je een klacht wilt indienen (onlangs bleken verkopers hun schilderijen zowel op de veiling als zelfstandig op marktplaats aan te bieden). Het koste me een paar uur om uit te vinden dat je alleen telefonisch contact kunt opnemen. Schriftelijk is mogelijk maar dan moet je eerst een account aanmaken!
Catawiki is zeer snel met het dreigen met deurwaarders of het uitsluiten van kopers, en hun prijzen zijn soms veel te hoog ingeschat, en in andere gevallen wordt een veel te laag minimumbod ingezet.
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met Derksen, Eland, Zeeuws, ACA-auctions e.a.
Opbrengsten zullen altijd een vraag blijven. Hangt van de bieders af. Maar bij goede veilingbedrijven kan dat opgevangen worden door een minimum bedrag te kiezen. Wordt dat niet geboden, dan ben je in ieder geval je kunstwerk niet kwijt
Hans